30 Disember 2011

Tol RM9.10 sehala bebankan rakyat Johor – Jui Meng

5 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 30 Dis : KEADILAN Johor membantah sekeras-kerasnya cadangan kadar tol Lebuh Raya Penyuraian Timur Johor Bahru (EDL) sebanyak RM9.10 sehala oleh pemilik konsesi, Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB).

Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Johor, Datuk Chua Jui Meng berkata, kadar tol yang tinggi itu menjadi beban terutama kepada rakyat Johor yang bekerja di Singapura dan perlu membelanjakan kira-kira RM18 sehari bagi berulang alik ke negara republik itu.

“Ini memberikan keuntungan mega kepada kroni Umno, berpuluh-puluh ribu warga Johor keluar masuk ke Singapura. Adakah mereka perlu menanggung kos tol yang tinggi ini?,” kata beliau kepada Keadilandaily.

Malah katanya, cadangan kadar tol yang keterlaluan ini akan turut menjejaskan industri pelancongan di Johor Bahru.

“Semua ini semata-mata hendak menguntungkan kroninya dan tidak mempedulikan kebajikan rakyat. Justeru kita (KEADILAN) membantah sekeras-kerasnya.

“Rakyat akan mendapat tambahan beban dari aspek kewangan, dan ia juga melibatkan orang Singapura yang akan berkira-kira masuk ke JB. Walaupun mata wang singapura lebih tinggi, tetapi RM18.20 adalah jumlah yang besar,” kata beliau yang juga Naib Presiden KEADILAN.

Sebelum ini Suara KEADILAN melaporkan, Pengarah Jabatan Pilihan Raya Negeri (JPRN) Johor, Steven Chong berkata, kadar tol yang tinggi itu memberi kesan kepada ekonomi Johor Bahru JB.

“Paling terkesan ialah pendapatan pemandu teksi Johor Bahru-Singapura yang akan merosot teruk. Kadar tol ini menjadi punca kerana kos minima bagi sebuah kereta bagi perjalanan pergi balik adalah sebanyak RM18.20,” kata Steven.

EDL dibina dengan kos RM977 juta sepanjang 8.1 km dari Kompleks Kastam Imigresen dan Kuarantin (CIQ) bersambung ke Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS) melalui susur keluar Pandan.

Pembinaannya bermula Februari 2008 dan dijangka beroperasi pada Februari 2012.
Steven turut mempersoalkan pemegangan konsesi selama 34 tahun yang tidak munasabah oleh MRCB. Syarikat itu bakal menerima perolehan berjumlah RM5.647 bilion, sedangkan kos pembinaannya hanya RM1 bilion.

“Jika kita ambil RM9.10 bagi sebuah kereta dengan lebih kurang 50,000 kenderaan masuk keluar setiap hari, ini bermakna kutipan tol sehari ialah RM455,000. Dalam sebulan, RM13.8 juta dan setahun RM166 juta (keuntungan),” kata beliau.

Keadilan Daily

Tiada ulasan: