30 Disember 2011

‘Kambing hitam’ elak terlibat kes profil tinggi

5 Safar 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU, 30 Dis: AJK PAS Pusat, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, wujud kecenderungan di kalangan kepimpinan sekarang terhadap kes berprofil tinggi yang akhirnya mencari ‘kambing hitam’.

“Inilah masalah dan sikap tidak baik yang ada di kalangan kita di Malaysia apabila berlaku pendedahan dan berlaku kes, biasanya ada mangsa yang dicari untuk meletakkan kesalahan itu, tetapi hukuman atau tindakan ke atas orang yang melakukan kesalahan terbabit tidak dibuat.

“Ini yang menjadi masalah kepada kita di Malaysia, walau pun transaksi sudah cukup, tetapi dicuba mencari ‘kambing hitam’, cuba nak mengelakkan isu, mengalihkan isu tertentu daripada masalah sebenarnya,” ujarnya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah Negeri Kelantan kepada pemberita pada Majlis Graduasi Tahfiz Yayasan Islam Kelantan (Yik) kali kedua 2011 di Balai Islam, Lundang dekat sini petang semalam.

Mohd Amar turut mengulas laporan media mengenai kenyataan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berhubung tidak ada pemimpin Umno yang tidak bermasalah.

“Kalau kita ambil perkara ini sebagai suatu kenyataan yang benar daripada menteri berkenaan, bermakna seluruh kepimpinan kerajaan ini adalah tidak bersih.

“Justeru seperti mana yang saya sebutkan sebelum ini, kini adalah saat paling sesuai untuk rakyat negara ini membuat perubahan.

“Ini kerana menteri itu pun secara tidak langsung mengaku bahawa kepimpinan kerajaan ini terbabit dengan penyalahgunaan kuasa,” ujarnya.

Mengulas isu NFC, beliau berkata kes itu merupakan tanggungjawab bersama kerajaan walau pun mungkin berlaku dalam salah satu kementerian, tetapi adalah tanggungjawab bersama terutamanya adalah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“Ini kerana sebelum ini dia adalah Menteri Pertanian. Jadi kes NFC ini berlaku di bawah kementerian yang dipegang oleh Timbalan Perdana Menteri sekarang. Jadi dia kena ambil tanggungjawab,” ujarnya.

Sehubungan itu, ujarnya berdasarkan perkembangan semasa dari pendedahan dan juga peristiwa berlaku di negara kini menunjukkan bahawa sudah sampai masanya untuk rakyat membuat perubahan di peringkat kepimpinan negara.

“Maknanya, Kerajaan BN yang selama ini diberikan kepercayaan ini sudah gagal untuk melaksanakan amanah yang diberikan pengundi di Malaysia,” tegasnya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: