09 Mac 2012

Berkat adab membaca al-Quran

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

UNTUK membaca al-Quran, terdapat adab yang perlu diikuti agar bacaan lebih tertib dan tersusun di samping dengan bacaan itu dapat meresap ke dalam diri. Firman ALLAH yang bermaksud: “Orang-orang yang Kami turunkan Kitab kepadanya, mereka membacanya dengan sebenar-benarnya membaca, mereka itu beriman kepada kitab itu; dan siapa yang ingkar akan dia, mereka itulah orang merugi.” (Surah A-Baqarah: 121)

Firman ALLAH yang bermaksud: “Atau lebih daripadanya dan bacalah al-Quran dengan perlahan-lahan (terang huruf-hurufnya).” (Surah Al-Muzammil:4)

ALLAH SWT melarang mempercepatkan, melajukan bacaan, hendak cepat-cepat menghabiskan hafazan dan penguasaan ke atas satu-satu ayat, kerana semua ini hanya akan menyebabkan kebinasaan ke atas bacaan sama ada tajwid dan hafazan serta penguasaan. Justeru, sikap hendak cepat sama sekali bukan suatu sikap yang baik.

Pengetua, Pusat Pengajian Al-Quran Al-Itqaan, Dr Sahril Sartu berkata, membaca al-Quran bukanlah seperti membaca buku biasa. Ia adalah mukjizat ALLAH kepada Rasulullah SAW yang banyak kebaikannya. Justeru perlulah dibaca dengan penuh adab bagi memperoleh ganjarannya.

Menurutnya, antara adab sebelum membaca al-Quran adalah berwuduk, membersihkan mulut dengan bersiwak, menghadap kiblat, istighfar, luruskan niat, membaca doa, mohon perlindungan ALLAH, dan membaca bismillah.

“Adab ketika membaca al-Quran pula ialah suara tidak terlalu keras dan tidak terlalu perlahan, memperhatikan bacaan (yang panjang dipanjangkan, yang pendek dipendekkan), berhenti untuk berdoa ketika membaca ayat rahmat dan ayat azab, menangis sedih dan terharu ketika membaca al-Quran.

“Selain itu, jangan terlalu perlahan dan tergesa-gesa ketika membaca al-Quran, ALLAH menyukai orang yang membaca dengan membaguskan suaranya, sujud tilawah, apabila bertemu ayat Sajdah dan mentadabburnya. ALLAH berfirman yang bermaksud: “Tiadakah mereka memerhatikan al-Quran? Bahkah adakah kunci atas hati (mereka)?” (Surah Muhammad : 24)


Waktu sesuai

Sahril berkata, secara umum, membaca al-Quran tidak terikat dengan tempat dan waktu. Bila-bila masa sahaja boleh membacanya, lebih-lebih lagi bagi menghindar diri daripada mengatakan sesuatu yang tidak bermanfaat atau berbual kosong.

“Oleh itu, lazimkanlah lidah ini sentiasa basah dengan zikir al-Rahman. Jalannya adalah dengan menghafalnya. Hafallah ia walau beberapa ayat daripada kitab ALLAH itu dan diulang-ulang dengan kerap. Kalau mampu keseluruhannya lebih bagus.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya: “Sesungguhnya orang yang dalam hatinya tidak ada sesuatu apa pun daripada al-Quran, yakni tidak ada sedikit pun daripada ayat al-Quran yang dihafalnya, maka ia adalah sebagai rumah yang musnah – sunyi dari perkakas.” (Riwayat At-Tarmidzi, katanya Hadis Hasan Sahih)

Soalnya, ketika bila boleh membaca al-Quran? ALLAH menyebut dalam setiap keadaan kecuali di dalam tandas dan menghindari daripada menyebabkan syaitan mendekati manusia.

“Manakala masa yang sesuai (bukan semestinya) untuk membaca al-Quran dan lebih terkesan kepada jantung hati untuk bertadabbur adalah pada waktu tengah malam. Mengapa? Kerana pada waktu siang hari kebiasaannya manusia sibuk dengan urusan dunianya,” jelasnya.


Golongan dikutuk

Kata Sahril, perlu diketahui dengan jelas bahawa tujuan penurunan al-Quran adalah untuk diikuti. Ia menjadi petunjuk. Bagaimana kita ingin menjadikan al-Quran sebagai petunjuk jika kita tidak membaca dan memahaminya?

“Maka membaca dan memahami merupakan proses dan misi dalam mencapai tujuan. Oleh itu, sudah tentu tidak cukup bagi seseorang itu berhenti sekadar pandai membaca sahaja.

"Wajib ke atasnya berusaha dengan belajar memahami seterusnya mengamalkan kerana akan menjadi daripada golongan yang dikutuk ALLAH iaitu mengetahui tanpa mengamalkan. Juga terdapat langkah berikutnya iaitu mengajak orang lain turut sama kembali dekat dengan al-Quran,” katanya.

Beliau berkata, penghayatan membaca al-Quran timbulnya daripada iman, dan iman pula datangnya daripada bacaan dan pemahaman. Namun jalan permohonannya adalah dengan doa dan usaha.

“Bagaimana untuk berusaha? Usaha adalah dengan memaksakan diri mengamalkan apa yang telah diketahui daripada ilmu ALLAH itu meskipun pada mulanya kamu melakukan tanpa ikhlas dan terpaksa.

Berkata Imam Ghazali: “Jika kamu nakkan keikhlasan dalam melakukan sesuatu amalan itu, paksakan diri melakukannya walaupun pada mulanya kamu melakukan dalam keadaan terpaksa, tetapi lama kelamaan ALLAH akan campakkan rasa ikhlas itu dalam hati. Dan apabila ALLAH telah mencampakkan rasa ikhlas itu, maka kamu akan merasa ringan melakukannya”.

Ini kerana hidayah, taufiq, ikhlas semuanya adalah milik ALLAH dan Dia yang memegang jantung hati manusia.

Sinar Harian

Tiada ulasan: