09 Mac 2012

‘Pancing’ duit masjid RM5

16 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU - Kedengaran lucu, tapi ia sebenarnya menjengkelkan. Seorang penganggur yang mungkin terdesak, sanggup ‘memancing’ menggunakan lidi, semata-mata kerana ingin mencuri wang tabung masjid sebanyak RM5.

Bagaimanapun, tindakan ‘kreatif’ tertuduh iaitu Draman Hamzah, 39, yang berasal dari Kebor Besar, di sini, akhirnya dibalas dengan hukuman penjara selama sehari.

Majistret Noradila Ab Latif ketika membaca keputusannya turut memerintahkan agar tertuduh membayar denda sebanyak RM500 atau dipenjara selama dua minggu jika gagal membayar denda.

Sebelum itu, tertuduh mengaku bersalah sebaik pertuduhan mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan ke atasnya dibacakan. Pendakwaan dijalankan oleh Inspektor V Ravi.

Berdasarkan fakta kes, pengadu, Sayed Shahidi Sayed Mohamad, 38, pada 6 Mac lalu, kira-kira jam 12.10 tengah hari, yang ketika itu berada di rumah seorang rakan di Kampung Tok Ku Chabang 3, menyedari seorang lelaki tidak dikenali duduk berdekatan tabung masjid di situ, dipercayai hendak mencuri wang dalam tabung.

Pengadu bersama rakannya kemudian ke pintu utama masjid, dan mendapati ada lelaki sedang ‘mengail’ dengan menggunakan lidi dalam tabung tersebut.

Dia bersama rakannya kemudian menangkap suspek dan ketika ditangkap, terdapat RM4 dalam genggaman tangan kiri dan RM1 masih lagi berada pada lidi pengail.

Pengadu kemudiannya merampas RM5 daripada suspek dan tidak lama kemudian, polis tiba. Dia kemudiannya menyerahkan wang RM5 itu dan suspek kepada polis untuk tindakan lanjut.

Sinar Harian

Tiada ulasan: