31 Mei 2012

Dua peragut didakwa

10 Rejab 1433H. [MOD] -

KUANTAN - Seorang remaja berusia 17 tahun dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Kuantan semalam atas tuduhan meragut beg seorang wanita dalam satu kejadian awal pagi di sini, 27 April lalu.

Remaja dari Taman Maha, Jalan Beserah di sini yang ditahan bersama rakan subahatnya, Mohd Fakrur Rozani, 19, mengaku bersalah atas tuduhan yang dikemukakan Timbalan Pendakwa Raya Amalina Zainal Mokhtar di hadapan Hakim Fathiyah Idris.

Berdasarkan kertas pertuduhan itu, remaja terbabit yang membonceng motosikal ditunggang rakan, didakwa melakukan rompakan (ragut) ke atas seorang wanita sebelum melarikan beg sandang milik mangsa membabitkan kerugian RM3,150.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu kira-kira jam 4 pagi, di hadapan sebuah restoran Jalan Haji Ahmad di sini, 27 April lalu.

Akibat daripada perbuatannya itu, dia bersama rakannya berjaya dicekup polis 3 Mei lalu sebelum mereka berdua dihadapkan ke mahkamah semalam.

Remaja terbabit didakwa mengikut Seksyen 392 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 14 tahun serta boleh dikenakan denda dan sebatan.

Mahkamah membenarkan remaja terbabit diikat jamin RM2,700 sementara menunggu tarikh sebutan laporan akhlak pada 20 Jun depan.

Sementara itu, rakannya, Mohd Fakrur Rozani yang dituduh bersubahat melakukan rompakan itu mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan.

Dia yang berdepan tuduhan mengikut Seksyen 180 Kanun Keseksaan didakwa secara bersama melakukan rompakan tersebut membabitkan mangsa, tarikh dan masa yang sama.

Bagi kesalahan itu, dua juga berdepan hukuman penjara sehingga 14 tahun dan boleh dikenakan denda serta sebat jika sabit kesalahan.

Tertuduh yang mengaku tidak berkerja merayu supaya wang jaminan RM6,000 yang ditawarkan Timbalan Pendakwa Raya Noor Svetlana Mohd Noor Nordin dikurangkan.

Mengambil kira rayuan tertuduh itu, mahkamah membenarkan dia diikat jamin RM3,000 dengan seorang penjamin manakala 20 Jun depan ditetapkan sebagai tarikh perbicaraan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: