31 Mei 2012

Balotelli ugut boikot EURO

10 Rejab 1433H. [MOD] -

Penyerang Manchester City dan Itali, Mario Balotelli berkata, dia bersumpah akan meninggalkan padang sekiranya ada penyokong yang bertindak rasis terhadapnya sepanjang Kejohanan Euro 2012 yang berlangsung di Poland dan Ukraine.

Malah, bintang panas baran itu akan membunuh mana-mana individu yang melontar pisang ke arahnya. Perkauman menjadi subjek utama pada kejohanan kali ini selepas beberapa kumpulan berhaluan kiri di Poland dan Ukraine berikrar menjadikan pemain berkulit hitam sebagai sebagai sasaran kebencian sepanjang Euro 2012.

"Saya tidak boleh terima perkauman. Saya harap semuanya berjalan lancar di Euro nanti, sekiranya ia berlaku saya tidak teragak-agak meninggalkan padang dan pulang ke Itali.

"Kita di tahun 2012. Perkara seperti ini (perkauman) tidak boleh berlaku," katanya. Balotelli, 21, sering menjadi mangsa perkauman dalam beberapa perlawanan sama ada di peringkat kelab atau ketika mewakili skuad kebangsaan Itali.

Insiden terbaru, penyokong FC Porto bertindak menghina pemain itu ketika perlawanan Liga Europa pada Februari lalu. Ketika menyarung jersi Inter Milan pada 2009, Balotelli melalui saat menyedihkan dalam karier bola sepaknya apabila beberapa penyokong kelab itu melontar pisang ke arahnya ketika perlawanan sedang berlangsung.

Sinar Harian

Tiada ulasan: