31 Mei 2012

Euro 2012: Portugal kurang meyakinkan

10 Rejab 1433H. [MOD] -

PORTUGAL tidak pernah memenangi sebarang kejuaraan utama termasuklah pada kejohanan Euro. Pencapaian terbaik mereka di Euro adalah pada 1984 apabila mara sehingga ke separuh akhir sebelum impian ke final dimusnahkan tuan rumah Perancis.

Untuk edisi kali ini, Skuad A Seleccao turut dilihat berdepan misi sukar untuk melangkah ke pusingan kedua apabila diundi dalam kumpulan maut.

Anak buah Paulo Bento diundi dalam Kumpulan B bersama Belanda, Denmark dan juara tiga kali, Jerman. Namun ketua pasukan dan bintang Real Madrid, Cristiano Ronaldo tidak menganggap ia sebagai bebanan buat negaranya.

Menurutnya, Portugal bebas tekanankerana Belanda dan Jerman merupakan calon kegemaran mara ke pusingan berikutnya. "Kami lebih selesa turun selaku pasukan underdog. Saya tahu kami pasti berdepan kesukaran, tapi saya optimis kami mampu melepasinya," katanya.

Sabtu lalu, Portugal sekadar melakar keputusan seri 0-0 pada perlawanan persahabatan menentang Macedonia. Untuk rekod, Portugal layak ke Poland-Ukraine menerusi perlawanan play-off.

Sinar Harian

Tiada ulasan: