11 Mei 2012

Harakah tidak sebut Umno Selangor

19 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM: Mahkamah diberitahu, berita yang dilaporkan Harakah berhubung siasatan Jais ke atas gereja DUMC bukan dinyatakan Umno Selangor.

Namun begitu persoalan timbul kenapa Umno Selangor terasa berita itu ditujukan kepada mereka sehingga menyebabkan Umno Selangor menyaman pemimpin PAS dan Harakah.

Perkara ini dibangkitkan oleh peguam Mohamed Hanipa Maidin ketika menyoalbalas saksi pihak plaintif iaitu Setiausaha Perhubungan Umno Selangor, Datuk Datuk Seri Mohd Zin Mohamed.

Umno Selangor menyaman Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali dan Harakah ekoran laporan yang mendakwa Umno di belakang siasatan Jais ke atas gereja itu.

Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam, Datuk Ahmad Zaki Husin bertindak sebagai hakim.

Mahkamah Tinggi yang bersambung semula perbicaraan pada jam 3.45 petang tadi mendengar keterangan plantif, Setiausaha Perhubungan Umno Selangor, Ir Datuk Seri Mohd Zin Mohamed.

Ketika sesi soal jawab, peguam Mohamed Hanipa Maidin memulakan pertanyaan dengan menyoal Mohd Zin bahawa di dalam artikel yang dikeluarkan Harakah itu tidak menyebut langsung perkataan Umno Selangor.

Mohd Zin yang bersetuju dengan apa yang ditanyakan itu namun tetap berkeras untuk menerangkan maksud perkataan 'Umno' di dalam artikel tersebut merujuk kepada Umno Selangor.

Tambah Hanipa lagi, dalam artikel tersebut secara jelas hanya menyebut Umno sahaja tanpa melibatkan perkataan Umno Selangor, beliau sendiri tidak pasti atas dasar apakah plantif merujuk perkataan tersebut ditujukan kepada Umno Selangor.

Dalam pertanyaan yang lain, Hanipa turut menimbulkan persoalan bagaimana plantif, Mohd Zin boleh mengemukakan saman tersebut sedangkan pada masa pendaftaran pertubuhan Umno dibuat telah diletakkan nama seorang individu yang merupakan kakitangan awam yang boleh menyaman.

Jelasnya, sepatutnya saman itu dikemukakan oleh individu tersebut.

Selain pertanyaan tersebut, beberapa perkara dibangkitkan termasuk juga dengan pertubuhan Umno yang pernah diharamkan sebelum ini.

Hakim menetapkan perbicaraan kes saman RM10juta yang difailkan oleh Umno Selangor terhadap beberapa pemimpin tertinggi dan Harakah disambung esok 11 Mei jam 10 pagi.

Mahkamah akan menampilkan beberapa saksi dari pihak plantif termasuk dari Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan juga pihak Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Pagi tadi, wartawan Harakah dari Terengganu, Khairul Azlam Mohamad dipanggil sebagai saksi.

Harakah Daily

Tiada ulasan: