11 Mei 2012

Enam masjid dilengkapi CCTV

19 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

BESUT - Sebanyak enam masjid di Besut dilengkapi dengan kemudahan kamera litar tertutup (CCTV) bagi tujuan pemantaun dan keselamatan.

Yang Dipertua Majlis Daerah Besut (MDB), Ibrahim Mohamad berkata, setakat ini enam masjid diberi keutamaan termasuk Masjid Hadhari Jertih dan Masjid Kayu Ulul Albab Sebarang Jertih.

Menurutnya, kemudahan CCTV tersebut boleh dipantau oleh jawatankuasa masjid melalui telefon mudah alih walaupun di mana berada di seluruh dunia.

“Bagaimanapun buat masa ini kesemua masjid yang dipasang akan dipantau 24 jam oleh MDB bagi memastikan keselamatan di kawasan dan dalam masjid.

“Mana-mana masjid yang memerlukan kemudahan ini oleh membuat permohonan dan pihak saya akan memohon peruntukan daripada Kerajaan Negeri,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam mesyuarat kali pertama Jawatankuasa Mesyuarat Pimpinan Daerah (Mespida) Besut yang dipengerusikan Ketua Polis Daerah Besut, Superintendan Kamaruddin Mohd Zakaria di Ibu Pejabat Polis Daerah di sini.

Hadir sama Pegawai Daerah Besut, Ab Rahim Jusoh dan ketua-ketua jabatan kerajaan, wakil parti politik, pemimpin pertubu­han bukan kerajaan (NGO) dan pemimpin masyarakat.

Menurutnya, Mespida adalah salah satu inisiatif yang dilakukan Ibu Pejabat Polis (IPK) Terengganu bertindak sebagai ‘Thinks Tank’ bagi membincang dan mencari jalan yang sesuai dalam perancangan serta tindakan pencegahan jenayah peringkat daerah.

Sementara itu Kamaruddin berkata, Mespida yang turut dianggota Pegawai Daerah Besut, YDP MDB dan ketua-ketua jabatan berperanan mendapatkan input dari pimpinan masyarakat terhadap bentuk pencegahan jenayah.

“Usaha ini adalah bukti polis menghargai pendapat dan pandangan masyarakat dalam mencorak dan mewarnai landskap keamanan serta kesejahteraan di tempat tinggal mereka,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: