11 Mei 2012

Pesawat MAS gempar

19 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

SEPANG: Disebabkan terhidu bau pelik, penumpang sebuah pesawat Malaysia Airlines (MAS) gempar seketika, namun mereka lega apabila pesawat B777 itu yang turut membawa empat bahan kimia selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini, kira-kira jam 6.40 pagi, semalam.

Pegawai Perhubungan MAS, S Anbarasu berkata, pesawat MH17/09 dari Amsterdam ke Kuala Lumpur dengan 166 penumpang dan 15 anak kapal itu mendarat secara biasa.

“Semua penumpang dan anak kapal diarahkan turun sebaik mendarat di KLIA, manakala pesawat itu dibawa ke lokasi lain sebagai langkah keselamatan,” katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini, semalam. Difahamkan, lima penumpang yang mendakwa terhidu bau bahan kimia itu dibawa ke pusat rawatan berhampiran untuk pemeriksaan lanjut. Sementara itu, Pengarah Bomba dan Penyelamat Selangor,

Othman Abdullah berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan mengenai insiden berkenaan kira-kira jam 7 pagi semalam.

Berikutan itu katanya, sepasukan 24 anggota Bomba dan Penyelamat dari KLIA serta Unit Hazardous Material Team (Hazmat), Shah Alam dikerahkan ke lokasi kejadian untuk memulakan siasatan awal.

“Siasatan terhadap empat bahan kimia yang dibawa menunjukkan tiada sebarang kebocoran,” katanya.

berita harian/-

Tiada ulasan: