11 Mei 2012

Kilang perabot hampir musnah

19 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

SIMPANG RENGGAM - Sebuah kilang perabot yang terletak di Taman Rumas, di sini, hampir musnah dalam satu kebakaran yang berlaku pada awal pagi semalam.

Kejadian yang berlaku kira-kira jam 2.30 pagi itu mengakibatkan hampir keseluruhan kilang berkenaan hangus.

Pemilik kilang, Shim Kwee Wong berkata, kejadian itu mengakibatkan dia mengalami kerugian teruk, namun jumlah sebenar masih belum ketahui.

“Sewaktu kejadian saya berada di rumah dan kebakaran tersebut diketahui apabila seorang rakan menelefon saya sekitar jam 2.30 hingga 2.40 pagi. Apabila mengetahui kilang perabot itu terbakar, saya terus bergegas ke tempat kejadian.

“Ketika itu, api sedang marak di bahagian tengah kilang dan terus merebak ke bahagian hadapan.

“Walau bagaimanapun, tiada apa yang boleh diselamatkan kerana api merebak terlalu cepat,” katanya kepada Sinar Harian.

Kwee Wong berkata, kilang perabotnya itu sudah beroperasi hampir 25 tahun dan hasil pengeluarannya adalah untuk pasaran luar negara.

Menurutnya, jumlah perabot yang terdapat di dalam kilang tersebut terlalu banyak memandangkan sedang membuat persediaan untuk pengeluaran pada Hari Raya Aidilfitri.

“Saya rasa sedih dan saya sendiri masih tidak mengetahui punca sebenar kebakaran tersebut berlaku.

“Saya serahkan soal siasat mengenai punca kebakaran kilang ini kepada pihak Jabatan Bomba dan Penyelamat serta polis,” katanya.

Sementara itu, Ketua Bomba Zon Kluang, Abdul Rahman Ismail berkata, pihaknya mengambil masa 17 minit untuk sampai ke kilang berkenaan yang terletak sejauh 27 kilometer dari Balai Bomba Bandar Kluang.

Menurutnya, sewaktu bomba sampai ke tempat kejadian kilang sudah hampir 80 peratus terbakar. Walau bagaimanapun, kebakaran dapat dikawal dalam masa setengah jam dan keseluruhan kebakaran berjaya dipadam tiga jam kemudian.

“Namun, pihak bomba mengalami kesukaran memadamkan api kerana sumber air terlalu jauh iaitu terletak 1,200 kaki daripada tempat kejadian, malah tekanan air juga rendah menyebabkan bomba terpaksa menggunakan ‘pumpkin pam’ bagi mengepam air untuk sampai ke tempat kebakaran.

“Selain itu, bomba juga mengalami kesukaran untuk memasuki kilang berkenaan berikutan kilang tersebut padat dipenuhi dengan barang dan mesin. Malah, laluan masuk ke dalam kilang juga sukar, yang mana bomba terpaksa memecahkan tembok kilang bersebelahan bagi memudahkan kerja memadamkan api,” katanya.

Abdul Rahman berkata, seramai 23 anggota dari empat balai bomba iaitu Balai Bomba Renggam, Kluang, Rengit dan Pontian Baru dikejarkan ke tempat kejadian untuk membantu memadamkan api.

Menurutnya, tiada kemalangan jiwa berlaku dan hanya melibatkan kemusnahan perabot, mesin dan kenderaan van.

“Pada masa ini segala kos kerugian dianggarkan berjumlah RM3.7 juta dan punca kebakaran­ masih dalam siasatan­ lagi.

“Hanya di bahagian belakang kilang sahaja berjaya diselamatkan dengan anggaran kos RM300,000,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: