11 Mei 2012

Cermin kereta hampir pecah dek lori muatan lebih

19 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

SUNGAI TIANG – “Nasib saya cepat tekan brek,” kata seorang penduduk dari Pendang yang tidak berpuas hati terhadap pemandu lori batu di laluan Sungai Tiang yang membawa muatan berlebihan menyebabkan cermin keretanya hampir pecah.

Zawawi Saidin, 40, berkata, dia memandu kereta dari Pendang ke Sik, namun ketika dalam perjalanan seketul batu jatuh ke atas cermin keretanya ketika berselisih dengan sebuah lori muatan batu di Kampung Baru dekat Jalan Sungai Tiang.

“Saya terkejut dengan bunyi kuat di cermin, namun bersyukur kerana tiada apa-apa kesan pecah pada cermin kecuali calar sahaja.

“Lebih tiga kali kejadian sama berlaku dan ia mengundang bahaya kepada orang ramai terutamanya kenderaan yang mengekori dari belakang atau berselisih,” katanya.

Sementara itu, Sinar Harian melakukan tinjauan di laluan yang dikatakan dan mendapati, terdapat beberapa lori yang membawa muatan berlebihan memilih laluan itu untuk ke Gurun, Jeniang, Sik, Pendang selain menggunakan lebuh raya.

Penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Farid berkata, terdapat banyak lori yang menggunakan laluan itu untuk membawa muatan lebih, kerana didakwa sukar dikesan pihak berkuasa.

Katanya, dia berharap agar pihak polis dapat mengambil tindakan serius mengenai perkara ini.

Sinar Harian

Tiada ulasan: