11 Mei 2012

Anggota polis kena penjara 54 bulan

19 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUANTAN - Seorang anggota polis dihukum penjara 24 dan 30 bulan serta denda keseluruhan RM25,000 setelah disabitkan bersalah di akhir kes perbicaraan dalam Mahkamah Sesyen Khas Rasuah Kuantan terhadap tuduhan meminta dan menerima rasuah.

Tertuduh, Adli Ismail, 37 dari Kem UKK, Sungai Kerpan, Lipis didapati bersalah meminta dan menerima RM1,200 sebagai dorongan untuk mengubah keputusan ujian saringan air kencing seorang lelaki dan wanita yang dikatakan positif dadah Methamphetamine.

Hukuman penjara yang diputuskan Hakim Fathiyah Idris bagaimanapun berjalan serentak bermula dari tarikh dia disabitkan, semalam.

Anggota dari cawangan Narkotik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Lipis ini turut berdepan hukuman penjara 25 bulan sekiranya gagal menjelaskan denda yang ditetapkan.

Tertuduh melalui peguamnya bagaimanapun memohon penangguhan hukuman secara lisan sementara memfailkan rayuan berhubung keputusan itu di Mahkamah Tinggi.

Dalam alasannya, tertuduh memberitahu mahkamah masa depan dan persekolahan anak-anaknya akan terganggu sekiranya dia ditahan dipenjara sehingga rayuannya selesai memandangkan isterinya tidak bekerja.

Fathiyah membenarkan permohonan tertuduh itu bagaimanapun penangguhan hanya melibatkan hukuman penjara dan bukan denda.

Penangguhan hukuman penjara itu berkuat kuasa dari notis rayuan dikemukakan namun jaminan ke atas tertuduh dinaikkan kepada RM15,000 dengan dua orang penjamin.

Berdasarkan kertas pertuduhan yang dikemukakan Timbalan Pendakwa Raya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wan Ahmad Nidzam Wan Omer, tertuduh yang sudah 16 tahun berkhidmat dalam pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) didakwa meminta suapan daripada pengadu ketika berada di lokap Mahkamah Kuala Lipis antara jam 8-10 pagi, 2 Jun 2010.

Bagi kesalahan itu dia didakwa mengikut Seksyen 16(a)(B) Akta SPRM 2009 dan dihukum mengikut Seksyen 24 akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara tidak lebih 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 atau mana-mana yang paling tinggi.

Tertuduh turut didakwa mengikut Seksyen 17(a) Akta SPRM kerana menerima suapan daripada pengadu ketika berada di Felda Chegar Perah, Lipis kira-kira jam 7 petang 8 Jun 2010.

Bagi tuduhan itu, tertuduh turut berdepan dengan hukuman yang sama.

Tertuduh yang ditahan pada 8 Jun 2010 dihadapkan ke mahkamah dalam sebutan kali pertama kesnya pada 1 Disember 2012 sebelum disabitkan bersalah semalam.

Tertuduh (tunduk) yang diiringi pegawai SPRM cuba mengelak wajah dirakam jurugambar yang menunggu di luar kamar Mahkamah Sesyen Khas Rasuah di sini, semalam.

Sinar Harian

Tiada ulasan: