11 Mei 2012

Kajian BN menang di Perak: PAS ambil sikap positif

19 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: PAS Perak mengambil pendekatan positif terhadap hasil kajian yang dibuat oleh Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL) yang menyebut BN akan menang di negeri itu dalam pilihan raya umum ke 13 nanti.

Pesuruhjaya PAS Perak, Abu Bakar Hussin berkata, beliau menghormati kajian yang dibuat oleh UMCEDEL walaupun ia memberi hasil negatif kepada Pakatan Rakyat Perak.

"Banyak kajian yang dibuat baik Merdeka Centre atau UMCEDEL dan sebagainya malah hasil kajian itu ada positif dan negatif terhadap Pakatan Perak.

"Apa yang harus kita buat dalam keadaan genting ini, dari semasa ke semasa kita menyusun strategi untuk mencapai kemenangan," katanya kepada Harakadaily.

Apa yang lebih penting, katanya buat persiapan dalam semua keadaan tanpa dipengaruhi oleh sentimen kajian walaupun dalam masa yang sama kajian juga boleh membantu.

"Saya nasihatkan teruskan bertugas untuk perkasakan jentera parti, turun padang, susun strategi, beri kefahaman kepada rakyat.

"Sekarang ini kita sedang berusaha untuk menangkis semula fitnah Umno yang tidak masuk akal, kalau tidak dijelaskan nanti rakyat percaya," katanya.

Beliau yakin Pakatan rakyat Perak akan memberi perkhidmatan yang terbaik dengan menterjemahkan Buku Jingga yang yang ditawarkan jika diberi mandat dalam pilihan raya nanti.

UMCEDEL mendapati, BN mendahului PAS dalam perebutan kepercayaan rakyat dalam pilihan raya umum akan datang.

Dalam kajian itu, UMCEDEL mendapati, 36 peratus Melayu menyokong BN dan 34 hanya 30 peratus Melayu yang menyokong Pakatan dan 34 peratus lagi tidak pasti.

Untuk orang Cina pula, kajian itu mendapati 35 peratus menyokong BN, Pakatan Rakyat (30 peratus) dan tidak pasti (35 peratus).

67 peratus India pula menyokong BN, hanya lima peratus menyokong Pakatan dan 28 peratus tidak pasti.

Bagi Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak, Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaluddin kajian itu tidak berpijak dibumi nyata.

Malah katanya, daripada kajian dalaman yang dijalankan Pakatan Rakyat Perak sendiri menunjukkan keputusan yang diperolehi memihak kepada Pakatan Rakyat.

"Saya tidak hirau apa yang dibuat oleh UM, sebab kajian yang kita buat sendiri memihak kepada Pakatan Rakyat, kajian UM ini bagi saya adalah tidak berpijak di bumi yang nyata," katanya.

Bagaimanapun katanya, Pakatan Rakyat Perak sentiasa mengambil langkah bersiap sedia dan memperkemaskinikan jentera pilihan raya dengan program yang berlipat kali ganda lebih-lebih lagi waktu ini.

Sementara itu, Pengarah Pilihan Raya PAS Perak Asmuni Awi berpendapat kajian yang dibuat perlu merangkumi pelbagai aspek dari sudut faktor ekonomi, latar belakang responden, lokaliti, dan banyak lagi.

"Faktor-faktor itu memainkan peranan dalam satu-satu kajian barulah boleh buat keputusan,"katanya.

Malah katanya, akhir-akhir ini sokongan bangsa Cina kepada Pakatan Rakyat amat ketara apatah lagi selepas berlakunya Bersih 3.0, tetapi beliau akui kemerosotan sokongan India tetapi tidak ketara.

Bagaimanapun, katanya, minimum 40 peratus sokongan India kepada Pakatan Rakyat Perak sudah memadai untuk mendapat balik kerajaan.

"Begitu juga undi Melayu, 45 peratus sudah cukup memadai untuk kita menang," katanya.

Namun, katanya jentera pilihan raya yang kuat adalah senjata utama bagi sesebuah parti untuk menang dalam pilihan raya.

"Dari semasa ke semasa kita sentiasa memberi semangat dan memperkuatkan jentera pilihan raya kita, agar ia memberi kemenangan kepada Pakatan Rakyat dalam PRU nanti," katanya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: