11 Mei 2012

Culik, paksa bekas teman wanita kahwin

19 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

AYER KEROH - Seorang penganggur dan rakannya dituduh di Mahkamah Majistret di sini, semalam kerana menculik dan memaksa bekas teman wanita berkahwin, awal bulan ini.

Tertuduh, P Sethupathi, 24, dan sahabatnya M P Namasivayam, 22, bagaimanapun mengaku tidak bersalah selepas mengangguk faham pertuduhan dibacakan jurubahasa mahkamah di hadapan Majistret, Ida Rahayu Syarif.

Berdasarkan pertuduhan, tertuduh dari Taman Cheng Jaya, dekat sini, didakwa menculik atau melarikan R Padmah, 22, bagi memaksa dia berkahwin di tepi Hotel Casa Del Rio, Jalan Kota Laksamana, jam 7.20 pagi pada 1 Mei 2012.

Mereka dituduh mengikut Seksyen 366 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang mempe­runtukkan hukuman penjara sehingga 10 tahun dan denda.

Terdahulu, Pegawai Pendakwa, Inspektor Muhamad Juhari Haron ketika pendakwaan meminta mahkamah memberikan jaminan sebanyak RM5,000 terhadap setiap tertuduh.

Bagaimanapun, kedua-duanya memohon jaminan dikurangkan sebelum Ida Rahayu membenarkan tertuduh diikat jamin sebanyak RM2,000 setiap seorang selain menetapkan 19 Jun depan sebagai tarikh sebutan semula kes bagi lantikan peguam.

Dalam prosiding berbeza di Mahkamah Sesyen di sini, semalam, Sethupathi turut didakwa bersama tiga rakan yang dituduh dan seorang masih bebas didapati melakukan rompakan berkumpulan, dua tahun lalu.

Tertuduh didakwa merompak harta milik R Puganeswaran, 20, iaitu wang tunai RM1,500 dan sebuah telefon bimbit jenis Sony Ericson di tepi jalan berhampiran Hentian Teksi Melaka Sentral, kira-kira jam 10.10 malam pada 28 Disember 2010.

Dia dituduh mengikut Seksyen 391 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum di bawah Seksyen 395 kanun sama, jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan sebat.

Timbalan Pendakwa Raya, Mahmoodah Abdul Latiff yang mengendalikan kes meminta mahkamah memberikan jaminan sebanyak RM15,000 terhadap tertuduh dan memohon tertuduh dibicarakan bersama tiga rakan lain.

Namun, tertuduh merayu wang jaminan­ dikurangkan dengan alasan dia tidak mempunyai ibu bapa dan dijaga oleh seorang nenek saudara selain hanya dia seorang yang membantu neneknya itu.

Selepas mendengar rayuan tertuduh, hakim, Abu Bakar Katar membenarkan Sethupathi diikat jamin sebanyak RM6,000 dan menetapkan tarikh bicara pada 5 Julai depan bersama rakan-rakannya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: