11 Mei 2012

Rakyat tidak akan memaafkan individu seperti Wan Ahmad.

19 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -
KENYATAAN MEDIA

Saya amat terkejut dengan kenyataan terkini Timbalan Pengerusi Pesuruhjaya Pilihanraya(SPR) , Datuk Wan Ahmad Wan Omar yang dipetik berkata Pakatan Rakyat (PR) cuma berminat untuk mengutarakan isu yang berkepentingan politik, PR juga didakwanya tidak berminat untuk mendengar penjelasan SPR berkenaan isu pengurusan pilihanraya.

SPR sepatutnya berlaku adil dengan 'pelanggan' nya, bukannya menjaga kelangsungan nyawa BN sahaja, dakwaan ini sangat tidak berasas dan tidak benar kerana realitinya tuntutan-tuntutan yang telah dikemukakan adalah isu utama negara, tugas SPR yang dibayar gaji melalui cukai atau wang rakyat Malaysia adalah untuk memperbetulkan segala kepincangan yang ada dalam pengurusan sistem pilihanraya bukannya terus menerus menyalah Pakatan.

BERSIH memfokuskan isu 8 tuntutan kerana itulah induk ke arah pengurusan pilihanraya yang adil dan saksama, tiada kepentingan yang berunsur politik seperti yang didakwa SPR (Wan Ahmad).

SPR juga memberi respon yang tidak menggambarkan sikap profesional mereka sepertimana yang dipaparkan di laman sesawang JASA, ulasan di laman cuma menjelaskan empat dari lapan isu tuntutan BERSIH, empat perkara itu pun kita lihat telah dijawab dengan resolusi tidak 'selesai' dan berat sebelah.

Empat isu yang dijawab secara 'tidak selesai' tersebut adalah senarai pengundi berdaftar, undi pos, penggunaan dakwat hitam dan 21 hari berkempen, lebih mendukacitakan apabila empat isu lain yang dituntut SPR mengatakan ia cuma tuduhan politik semata.

Persoalannya tuduhan tersebut ditujukan kepada siapa? mengapa SPR yang beria-ia menjawab tuduhan seperti yang didakwa tersebut? kita boleh umpamakan respon ini seperti pengadil bola sepak yang memberikan sepakan penalti kepada pasukan pemain yang mengsari sepatutnya yang dikasari.

Rakyat pasti tidak akan memaafkan Bn dan SPR serta individu seperti Wan Ahmad yang bertindak secara aktif menjaga kepentingan demi kemenangan BN pada PRU kali ini yang disifatkan paling kotor dalam sejarah pilihanraya.

11 Mei 2012

Drs. Khalil Idham Lim
ADUN Titi Serong. Perak

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pembngkang yg tidak pernah membrikan pndagan yg membina....Sekian

Tanpa Nama berkata...

cer cerita apa pandangan yang membina...... tambahkan lagi pengundi hantu ?????...., beri kerakyatan pada pendatang dan bagi peluang mengundi....