11 Mei 2012

Polis jejak geng nakal

19 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

IPOH - Polis masih giat menjalankan siasatan bagi menjejaki sekumpulan remaja nakal yang bertindak memecahkan cermin beberapa kereta di kawasan perumahan sekitar Pengkalan baru-baru ini.

Kumpulan yang terdiri antara tujuh hingga lapan remaja liar itu bergerak aktif terutamanya pada waktu malam ketika penduduk sedang beristirahat di rumah masing-masing.

Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Azisman Alias berkata, pihaknya yakin perbuatan khianat yang berlaku sejak dua minggu lalu itu bukan didalangi mat rempit atau bermotifkan dendam.

Menurutnya, siasatan awal mendapati, kegiatan itu dilakukan tanpa sebarang niat jenayah dan sekadar hanya untuk ‘suka-suka’.

“Setakat ini, polis mendapati kes pecah kereta menggunakan batu bata ini berlaku di Taman Desa Pakatan, Taman Pinji Mewah dan Taman Pengkalan Jaya, Pengkalan, di sini.

“Kebanyakan kereta hanya dipecahkan bahagian cermin manakala barang berharga di dalam kereta itu langsung tidak diusik penjenayah,” katanya.

Beliau berkata, rondaan dan pemantauan di sekitar kawasan perumahan itu turut dipertingkatkan bagi mengelak perkara tidak diingini daripada berlaku.

“Orang awam yang mempunyai maklumat atau melihat kejadian tersebut diminta menghubungi bilik gerakan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh atau menghubungi talian Rakan Cop untuk memudahkan kami memberkas kumpulan remaja ‘nakal’ terbabit,” katanya.

Sebelum ini, akhbar melaporkan pemilik lapan kereta berputih mata apabila mereka kerugian ratusan ringgit selepas cermin kereta mereka dipecahkan menggunakan batu bata oleh kumpulan berkenaan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: