11 Mei 2012

Remaja 18 tahun lali diejek rakan pakai lampin pakai buang

19 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

BANDAR MARAN - “Saya sudah biasa dan tidak kisah jika ada rakan-rakan yang ejek kerana saya masih pakai lampin pakai buang sehingga ke hari ini."

Demikian kata seorang remaja dari Kampung Berkat, di sini, Wan Mohd Azmeer Wan Daud, 18, yang terpaksa memakai lampin pakai buang akibat kerosakan bahagian usus sejak dilahirkan.

Menurutnya, dia sering diejek rakan sekolah dengan pelbagai panggilan gara-gara masalah itu, sebelum menamatkan persekolahan selepas menduduki Penilaian Menengah Rendah (PMR).

“Saya berhenti sekolah bukan kerana tidak tahan diejek, tetapi kerana tidak lagi minat nak sambung belajar walaupun ditegah emak.

“Saya tahu yang saya kena pakai lampin pakai buang ini sampai bila-bila kerana usus utama tidak lagi berfungsi. “Sudah nasib tapi saya tidak kisah, malah ramai juga rakan yang memahami keadaan ini cuma ada segelintir yang suka mengusik,” katanya kepada Sinar Harian.

Ibunya, Zabidah Yusof, 46, berkata, kerosakan usus utama anak keenam daripada 10 beradik itu dikesan ketika dilahirkan dan semakin teruk akibat gagal mendapatkan rawatan segera.

Menurutnya, kira-kira RM60 diperlukan untuk membeli lampin pakai buang dan jumlahnya bergantung kepada penggunaan.

“Saya memang tidak setuju dia mahu berhenti sekolah tetapi tidak mampu berbuat apa-apa kerana itu atas kehendak dia sendiri,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: