28 Mei 2012

Jerat ah long

7 Rejab 1433H. [MOD] -

KUALA KANGSAR - Padah berhutang dengan ah long, seorang ibu kepada lima anak kini hidup dalam ketakutan dan penuh kesengsaraan.

Lebih malang, wanita dikenali sebagai Liza berusia 34 tahun itu dipinggirkan ahli keluaraga apabila dikatakan tidak serik membuat pinjaman wang buat kali kedua dengan ah long selepas hutang pertama yang mencecah hampir RM12,000 berjaya dilangsaikan oleh keluarganya.

Ketika ditemui, Liza berkata, dia bukan sengaja mahu membuat pinjaman dengan ah long, namun dia memerlukan wang dengan kadar segera untuk membayar hutang yang dibuatnya melalui sebuah institusi kewangan lain.

Menurutnya, bebanan yang ditanggung itu tidak diketahui suaminya, kerana dia bimbang akan ditinggalkan.

“Sebelum ini, dia (suami) pernah mengugut akan meninggalkan saya dan anakanak sekiranya saya terjebak semula dengan ah long.

"Memang tidak dapat dielakkan, saya terpaksa minjaman wang ini kerana masalah kesempitan wang dan perlu membayar hutang.

“Ketika mengambil keputusan meminjam semula dengan ah long, saya sedang berpantang, perniagaan kecil- kecilan yang saya usahakan tutup sementara waktu menyebabkan saya tidak mempunyai wang untuk membayar hutang pinjaman berkenaan,”katanya kepada Sinar Harian dalam satu pertemuan, di sini.

Liza berkata, tanggungan hutang ah long yang berlarutan sejak setahun lalu meningkat hampir RM4,000.

Dek kerana takut dengan ancaman ah long, Liza kini sanggup mengetepikan keperluan lain termasuk yuran sekolah bagi memastikan hutang berkenaan dibayar sedikit demi sedikit.

“Saya cuba membuat pinjaman tambahan dengan agensi kewangan, tetapi permohonan ditolak, saya harap ada pihak yang boleh membantu saya mencari dana tambahan agar hutang yang dibuat ini dapat diselesaikan dan saya dapat hidup dengan selamat,” katanya dengan nada kesal.

Sinar Harian

Tiada ulasan: