11 Jun 2012

Dakwaan keganasan: Uefa siasat Rusia

21 Rejab 1433H. [MOD] -

KESATUAN Bola Sepak Eropah (Uefa) mula membuka kertas siasatan Rabu ini ke atas Persekutuan Bola Sepak Rusia (RFS) berikutan laporan wujudnya unsur keganasan penyokong mereka ketika aksi menentang Republik Czech, Jumaat lalu.

Dalam kejadian itu, seramai empat petugas keselamatan terpaksa dimasukkan ke hospital selepas diserang penyokong di Stadium Municipal, Poland.

Malah turut membuka siasatan selepas menerima laporan mengenai membabitkan isu perkauman yang menyaksikan pertahanan Czech, Theodor Gebre Selassie menjadi mangsa ejekan apabila ada penyokong mengeluarkan kata-kata kesat terhadapnya.

Ketua Pegawai Eksekutif, 'Bola Sepak menentang Racism di Eropah (Fare)' Piara Power berkata, hasil pemerhatian, Fare mengesahkan ejekan tersebut memang ditujukan buat Gebre Selassie.

Sementara itu, menurut kenyataan dikeluarkan Uefa, Jawatankuasa Kawalan dan Disiplin Uefa, sudah meneliti laporan keselamatan dan gambar-gambar insiden terbabit dan akan memulakan prosiding siasatan ke atas RFS atas dakwaan kelakuan tidak senonoh penyokong, membaling bunga api dan menggantung banting haram di dalam stadium selain kejadian di luar stadium.

“Siasat turut melibatkan sekumpulan kecil membabitkan 30 orang penyokong yang menyerang petugas.

Polis bagaimanapun berjaya mengawal keadaan dan akan mengambil tindakan ke atas individu terbabit,” katanya.

Uefa bagaimanapun masih belum menerima butiran terperinci punca kejadian berlaku, namun memberi jaminan terhadap keselamatan penyokong sepanjang Euro 2012 berlangsung.

Minggu lalu dua pemain berkulit hitam turut dilaporkan menjadi mangsa perkauman ketika sesi latihan Belanda di Poland.

Bagaimanapun, pengurus mereka bagaimanapun tidak membuat laporan kepada Uefa.

Uefa bagaimanapun memberi jaminan akan mengambil tindakan sekiranya perkara sama berulang.

sinar harian/-

Tiada ulasan: