11 Jun 2012

Pekerja ladang gigit jari

21 Rejab 1433H. [MOD] -

KUANTAN - Rata-rata pekerja Felda Plantation di Felda Bukit Sagu 4, 6, 7 dan 8, di sini, melahirkan rasa terkilan apabila titik peluh mereka selama ini seolah-olah tidak dihargai.

Kebanyakan mereka yang merupakan rakyat tempatan kecewa kerana tidak menerima apa-apa imbuhan sejak Perdana Menteri mengumumkan durian runtuh untuk peneroka dan kakitangan Felda.

Pekerja, Roslan Hamid berkata, kebanyakan mereka sudah lama bekerja di ladang, namun kegembiraan yang dirasai peneroka dan kakitangan Felda tidak dapat dikongsi bersama.

“Walaupun kami ini berperanan di belakang tabir sahaja, tetapi hasil titik peluh kamilah segala hasil di ladang ini diproses kepada peringkat seterusnya.

“Peneroka dapat durian runtuh RM15,000, kakitangan Felda dapat bonus dua setengah bulan, tapi kami hanya gigit jari

“Itu belum lagi saham FVGH (Felda Global Ventures Holding) yang peneroka dapat sebanyak 800 unit dan kakitangan 1,000 unit. Jika diberi peluang, kami juga mahukan sebahagian saham itu sebagai sagu hati,” katanya.

Roslan ditemui Sinar Harian semasa sesi dialog bersama Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sungai Lembing, Datuk Md Sohaimi Mohamed Shah.

Md Sohaimi berkata, pihaknya akan menghantar surat permohonan kepada pihak atasan khususnya Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Saya harap suara semua pekerja ladang ini mendapat perhatian dan keuntungan yang diperoleh Felda dapat dikongsi sama rata,” katanya.

sinar harian/-

Tiada ulasan: