15 Jun 2012

'Occupy Balok-Gebeng 24 Jam' pada 23-24 Jun

25 Rejab 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Seluruh ahli PAS, khususnya di Pahang dan Terengganu diminta hadir ke program Himpunan Hijau 'Occupy Balok-Gebeng 24 Jam' yang akan diadakan pada 23 dan 24 Jun ini.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata himpunan itu perlu disertai sebagai bantahan umum terhadap sikap kerajaan yang tidak mengendahkan kebimbangan rakyat berhubung isu Lynas, di Gebeng.

"PAS menyokong penuh himpunan ini. Justeru, saya minta seluruh ahli PAS, khususnya di Pahang dan Terengganu untuk turun menyatakan solidariti pada himpunan ini, yang bertujuan memberi tekanan kepada kerajaan untuk menghentikan operasi kilang nadir bumi ini," kata beliau pada satu sidang media, di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, pagi tadi.

Tegas beliau, pihaknya sedar mana-mana himpunan yang menyatakan penentangan terhadap kerajaan akan mengundang risiko yang tersendiri, oleh itu meminta peserta bersatu dalam menghadapi sebarang kemungkinan.

"Namun, kita harapkan tiada sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku, lebih-lebih lagi jika pihak polis bekerjasama," tegas beliau yang turut menekankan kepentingan pendedahan terhadap awam berhubung alam sekitar.

Himpunan anjuran Jawatankuasa Pemandu Himpunan Hijau itu akan berjalan selama 24 jam, di Pantai Balok, bermula jam 12 tengahari pada 23 Jun dan akan berakhir pada 24 Jun, 12 tengah hari.

Selain pameran berkaitan isu Lynas dan isu alam sekitar, beberapa program seperti parlimen rakyat dan gotong-royong diadakan sepanjang 'occupy' tersebut.

Manakala, di sebelah malam pula terdapat tiga program berasingan, iaitu konsert remaja yang akan diadakan bersebelahan Restoran Alif, Balok; ceramah Bersih 2.0 di Markaz PAS Sungai Lembing, dan Ceramah Himpunan Hijau di Pantai Balok.

Ceramah Bersih 2.0 akan dibarisi Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, dan Pengerusi Lanjah Alam Sekitar PAS Pusat, Zulkefly Mohamad Omar serta barisan pimpinan Pakatan Rakyat Pahang.

Acara kemuncak bagi program 'occupy' itu ialah peserta himpunan akan bergerak dari Balok ke Gebeng, dan kemudiannya ke kilang Lynas menyatakan bantahan, yang turut disertai Mohamad.

Turut serta pada sidang media tersebut ialah Ketua Publisiti Jawatankuasa Pemandu Himpunan Hijau, Lee Chean Chung, wakil Asal Bukan Umno (ABU), Haris Ibrahim dan Ahli Jawatankuasa Kerja Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat.

Harakah Daily

Tiada ulasan: