15 Jun 2012

Sekolah dirompak

25 Rejab 1433H. [MOD] -

PUCHONG: Dua belas orang termasuk tujuh wanita menempuh detik cemas apabila diikat dan diarah meniarap atas rumput sebelum tubuh mereka ditutup dengan langsir oleh sekumpulan penyamun yang merompak sebuah sekolah di sini, semalam.

Dalam kejadian di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina Han Ming di Batu 14 di sini, perompak bersenjatakan parang melarikan Toyota Camry milik pengusaha kantin, sebuah lori, wang tunai RM30,000 milik Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), barang kemas serta telefon bimbit.

Kumpulan perompak bertopeng itu dipercayai masuk melalui pagar utama kira-kira jam 2 pagi sebelum mengacukan parang kepada dua pengawal keselamatan dan menjadikan mereka serta enam wanita pekerja kantin, lima daripadanya warga asing sebagai tawanan.

Difahamkan, semua mangsa dikumpulkan di satu kawasan sebelum diikat dengan dawai dan diarahkan meniarap atas rumput serta masing-masing kemudian ditutup dengan langsir yang diambil dari bilik darjah.

Dua lelaki menaiki sebuah lori menghantar pesanan akhbar turut ditawan kumpulan perompak jam 4.30 pagi, manakala seorang kakitangan yang datang setengah jam kemudian juga ‘ditahan’ sebelum seorang wanita pemilik kantin diperlakukan seperti mangsa lain sebaik tiba jam 5.30 pagi.

Kakitangan sekolah, S Nagaraja, 54, berkata dia tiba di sekolah jam 5 pagi dan membuka pagar seperti biasa sebelum seorang suspek dari belakang mencengkam tengkuknya sambil mengacah seolah-olah mahu mengeluarkan pistol.

“Mereka kemudian mengikat kedua-dua tangan saya dengan dawai sebelum mengarahkan saya meniarap atas rumput bersama mangsa lain. Saya hanya mampu mendiamkan diri bagi mengelak dicederakan,” katanya ketika ditemui di sekolah itu.

Beliau berkata, selain melarikan Toyota Camry milik pengusaha kantin, lori membawa akhbar, telefon bimbit dan pelbagai barang kemas mangsa, penjenayah turut menceroboh masuk bilik PIBG dan melarikan wang tunai dianggarkan dalam peti besi dianggarkan hampir RM30,000.

Difahamkan, kumpulan perompak masuk ke bilik PIBG melalui siling tandas bersebelahan bilik guru sebelum memecahkan peti besi dan melarikan wang tunai terbabit.

beritaharian/-

Tiada ulasan: