28 Ogos 2012

Sukan Olimpik London 2012; Pencapaian Baru Atlet Muslim

10 Syawal 1433H. [MOD] -

SERAMAI 65 orang ahli sukan muslim memenangi pingat dalam sukan olimpik 2012 di London berbanding 44 orang pada temasya sukan yang sama di Beijing pada tahun 2008 dimana pingat emas pertama dimenangi oleh Mo Farah, pelari jarak jauh kelahiran Somalia yang mewakili Britain.

Mo (Mohamad) Farah juga turut memenangi acara lari 5,000 meter selain 10,000 meter.

Sukan Olimpik London 2012 juga mencatatkan sejarah apabila 18 pingat dimenangi oleh atlet wanita muslim, lebih sekali ganda berbanding 8 pingat yang dimenangi pada sukan di Beijing empat tahun lalu.

[Gambar; atas - pelari pecut wanita Arab Saudi Sarah Attar menjadi tumpuan kerana memakai pakaian menutup aurat. Kanan - Mo farah dengan dua pingat emas yang dimenanginya. bawah; Ahli Judo wanita Saudi turut menempa nama]

Sekitar 400 atlet wanita muslim dari negara-negara Islam mengambil bahagian dalam sukan Olimpik London 2012 dan negara Benin adalah satu-satunya negara Islam yang gagal untuk menghantar atlet wanita.

Untuk kali pertamanya, Britain mempunyai lima atlet muslim pada 2012 berbanding tiada penyertaan atlet muslim sebelumnya. Selain daripada dua pigat emas yang di menangi Mo Farah, gangsa turut dimenangi dalam atlet Taekwondo muslim Lutalo Muhammad dan Mohamaed Sbihi yang mewakili acara mendayung.

Manakala atlet muslim kelahiran Algeria, Mahiedine Mekhissi-Benabbad adalah satu-satunya pemenang pingat bagi acara trek bagi negara Perancis, memenangi pingat perak dalam acara lari berhalangan 30,000 meter.

Walaupun diadakan sepanjang bulan Ramadan, sejumlah lebih daripada 1,200 atlet beragama Islam mengambil bahagian dalam Sukan Olimpik London 2012.

Daripada jumlah sebanyak 65 pingat yang dimenangi oleh atlet muslim, 13 darinya adalah dari negara Rusia, termasuk 8 pingat yang dimenangi oleh atlet wanita Islam.

Atlet gimnas wanita Islam Rusia, Alias Mustafina merupakan atlet olimpik 2012 yang paling menyerlah dan berjaya dengan mendapa empat pingat.

Para atlet muslim dari Timur Tengah membawa pulang 24 pingat, dengan Iran mengungguli kedudukan bagi rantau itu dengan jumlah 12 pingat, pencapaian terbaik yang dicapai dengan 4 emas, 5 perak dan 3 gangsa.

Pasukan Turki mempunyai 50 atlet wanita, bilangan tertinggi berbanding mana-mana negara Islam dan bagi negara Kazakhstan serta Turki, atlet wanita memenangi lebih banyak pingat daripada rakan-rakan lelaki mereka!

Kehadiran begitu ramai atlet wanita Islam di Olimpik London yang memilih untuk bersaing dalam acara dipertandingkan dengan menutup ‘aurat’ telah mencalarkan imej FIFA.

Pasukan bola sepak wanita Iran, telah dihukum oleh FIFA pada tahun lalu kerana memakai tudung dalam permainan pusingan kelayakan – Muslim News

Tiada ulasan: