28 Ogos 2012

Taufan terkuat landa Okinawa

10 Syawal 1433H. [MOD] -

TOKYO - Jepun meminta 75,000 keluarga terus berkurung di rumah berikutan kehadiran taufan Bolaven, terkuat dalam tempoh beberapa tahun yang bakal melanda Okinawadi, selatan Jepun.

Pegawai Metodologi Jepun berkata, angin kuat itu boleh menterbalikkan kereta serta menyebabkan ombak setinggi lebih 12 meter.

“Bolaven yang berpusat kira-kira 150 kilometer ke tenggara Okinawa dijangka melepasi pulau itu sekali gus membawa hujan sehingga 500 milimeter dalam tempoh lebih 24 jam,” katanya.

Menurutnya, kelajuan angin hampir kepada taufan iaitu 180 kilometer sejam dengan angin kencang mencecah sehingga 252 kilometer sejam.

Sementara itu, agensi berita tempatan melaporkan, angin kencang turut menumbangkan talian telefon dan mencederakan dua orang termasuk seorang lelaki berusia 78 tahun.

Tiada laporan mengenai kerosakan besar setakat ini, tetapi kira-kira 27,000 keluarga di pulau Amami, utara Okinawa, terputus bekalan elektrik, manakala 3,100 keluarga di Okinawa juga mengalami perkara dengan kira-kira 300 orang mendapat perlindungan di bangunan awam.

Semua penerbangan tempatan dan antarabangsa masuk dan keluar di Lapangan Terbang Naha dibatalkan serta merta.

sinar harian/-

Tiada ulasan: