30 April 2013

Protes: MCA sokong calon PAS Kuala Kerai

19 Jamadil Akhir 1434 H. [MOD] -

KUALA KRAI: Seperti semua maklum, protes dalaman Barisan Nasional kini berlaku di mana-mana ekoran rasa tidak puas hati terhadap calon pilihan Datuk Seri Najib Razak.

Di Kuala Kerai, Parti komponen BN, MCA menunjukkan protes mereka dengan menyokong calon PAS Dr Mohd Hatta Ramli.

Sehinggakan beberapa bilik gerakan PAS yang dikendalikan warga Tioghua di sini ditaja MCA.

Menurutnya Mohd Hatta, MCA di Kuala Krai menyatakan sokongan mereka kepada beliau kerana sudah bosan dengan sikap Umno yang suka membuli MCA sehingga merugikan kaum Cina.

"Saya melihat sokongan kepada kita (PAS) semakin meningkat terutamanya kaum Cina dan yang paling mengejutkan apabila MCA turut memberi sokongan kepada kita.

"Malah mereka (MCA) turut menaja beberapa bilik gerakan khususnya yang dikendalikan oleh kaum Cina," kata beliau kepada Harakahdaily.

Jelasnya, beliau yakin dapat mempertahankan undi kaum Melayu sebelum ini, walaupun terdapat serangan yang kuat dilakukan Umno.

Malah katanya, perkara yang paling menarik apabila kaum Cina memihak kepada calon Pakatan Rakyat turut menunjukkan peningkatan jika dibandingkan pada tahun 2008.

"Ini kali kedua saya bertanding, lima tahun lalu kali pertama saya datang dan ia agak asing kepada saya.

"Jadi untuk kali kedua, saya boleh buat perbandingan bahawa gerak kerja jentera PAS bertambah baik dan semakin tersusun jika dibandingkan dulu, selain itu juga penerimaan penduduk terhadap saya juga tidak mempunyai masalah," kata beliau.

Malah menurut beliau juga, penglibatan anak-anak muda semakin ketara dan mereka menjalankan tugas tanpa perlu diarah.

"Pengundi muda menaruh keyakinan kepada Pakatan Rakyat dan saya yakin kita dapat menanbah pengundi melalui sokongan anak-anak muda," katanya.

Beliau juga berkata, gelombang kebangkitan anak muda khususnya di Putrajaya memberi semangat kepada anak-anak muda untuk balik mengundi seterusnya memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: