31 Julai 2013

Kumpulan peguam Mesir saman kerajaan sementara

22 Ramadhan 1434 H. [MOD] -
Harakahdaily,31 Jul 2013
MESIR: Sekumpulan para peguam Mesir semalam mengemukakan saman terhadap kerajaan sementara lantikan tentera yang melakukan rampasan kuasa terhadap Presiden Dr Muhammad Morsi.

Kumpulan peguam itu yang diketuai Hameed Sodiq menamankan Presiden sementara Adli Mansour, Naib Presiden Dr.Mohammed El-Baradei, Perdana Menteri Hazim Beblawi, Menteri Pertahanan Abdul Fattah As-Sisi, Syeikh Al-Azhar Dr.Ahmed Toyyib dan Ketua Gereja Koptik Pope Tawadhrox sebagai defendan.
Saman tersebut antara lain atas dakwaan merancang dan menyebabkan pembunuhan lebih 200 orang penunjuk perasaan yang berhimpun secara aman, menggunakan kekerasan melalui polis dan tentera yang menganggap mereka ini adalah "pengganas".

Pemimpin Islam terus diburu

Sementara itu dalam perkembangan berkaitan, pihak berkuasa Mesir terus memburu pemimpin Islam dalam usaha mereka meredakan kebangkitan rakyat yang membantah rampasan kuasa tentera.

Semalam dua lagi aktivis Islam ditahan iaitu Presiden Parti Wasat Ir.Abul 'Ela Madhi dan Naib Presiden Esom Sultan.

Kedua-dua mereka diperintah oleh mahkamah untuk ditahan reman selama 15 hari bagi disoalsiasat.

Esom Sultan didakwa bertanggungjawab membunuh, membakar pejabat-pejabat kerajaan, menangkap serta menyeksa mangsa yang terdiri dari rakyat Mesir di dataran Raba'ah.

Ianya dilihat satu dakwaan yang pelik dan dianggap banyak pihak sebagai "dakwaan rekaan" yang bermotif politik.

Esom Sultan adalah antara pimpinan Islam yang lantang mengkritik rampasan kuasa dan beliau antara yang berkampung di Dataran Raba'ah bersama jutaan lagi rakyat mendesak Morsi dikembalikan.

Beliau juga adalah bekas salah seorang anggota Panel Penggubal Perlembagaan 2012 ketika Morsi ditampuk kuasa.

Selain mereka, lapan lagi pemimpin Ikwanul Muslimin masih lagi ditahan dan belum dibebaskan.

Antara mereka termasuk bekas Mursyidul Am Ikhwan Muslimin Syeikh Mahdi 'Akif dan Presiden Parti Rayah (Salafi) Syeikh Hazim Abu Ismail.

Tiada ulasan: