17 Jun 2011

Siapa peduli RON 97 turun 10 sen

15 Rejab 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 17 Jun: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan tidak melihat tindakan kerajaan menurunkan harga petrol RON 97 mulai tengah malam tadi sebagai satu langkah yang terdesak tetapi tidak mampu menurunkan harga barang di pasaran yang kian naik hari ini.
Ketua penerangannya, Herman Samsudeen berkata penurunan itu juga tidak akan menghentikan mogok yang dilakukan oleh nelayan dan pemandu teksi hari ini. Menurutnya, majoriti rakyat dan kumpulan industri menuntut kerajaan agar tidak memansuhkan subsidi bagi diesel, RON 95 dan gas asli kerana itulah bahan api yang banyak digunakan.
Katanya, malang sekali yang turun hanya RON 97, itu pun hanya turun sebanyak 10 sen berbanding kenaikannya pada 5 Mei lepas sebanyak 20 sen.
“Kini harga RON 97 bernilai RM2.80, tapi siapa peduli kerana rakyat tahu kerajaan akan menaikkannya semula selepas ini dengan harga yang tinggi,” ujarnya dalam satu kenyataan.
Malah, katanya peniaga yang telah menaikkan harga barangan mereka sebelum ini tetap tidak akan turunkan harga.
Baginya, alasan penurunan itu yang kononnya dibuat atas sensitiviti kerajaan terhadap harga minyak dunia yang turun juga begitu naif.
In, ujarnya kerana jika benar itu alasan yang mereka mahu gunakan, maka harga minyak petrol RON 95, diesel dan gas asli juga hendaklah diturunkan juga, barulah ia mengikut trend semasa.
Beliau menambah, walau apa pun alasannya, jelas penurunan itu bermotifkan politik dan mahu meraih sokongan rakyat yang kini begitu marah sehingga melakukan mogok atau demonstrasi di sana sini.
Katanya lag, Barisan Nasional kini mulai sedar bahawa mereka memerlukan sokongan penuh rakyat sebagai persiapan pilihan raya.
Justeru, katanya mereka mahu kemarahan rakyat harus diredakan segera, mogok, demonstrasi dan komen-komen pasal kenaikan harga harus segera dihentikan.
“Buatlah apa sahaja, selagi pemimpin BN tidak menghentikan pembaziran dan salah guna kuasa, mementingkan kroni IPP mereka, masih mahu melindungi kepentingan mereka dan meneruskan hasrat mengurangkan subsidi untuk rakyat dan melaksanakan GST, maka rakyat pasti akan membuat perhitungan untuk mereka dalam PRU 13 nanti.
“Tumbangkan BN, rakyat akan lebih sejahtera,” ujarnya.
Harakahdaily

Tiada ulasan: