23 Februari 2012

Anak tunggal ditemui lemas

1 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU -Penantian seorang ibu mengharapkan kepulangan anak tunggalnya berakhir dengan tragedi menyayat hati apabila anak lelakinya itu ditemui mati lemas di sini, pagi semalam.

Luluh hati, Habsah Daud, 45, ketika melihat mayat anaknya, Mohamad Al-Amin Muradi, 15, yang ditemui terapung di Sungai Kampung Pulau Belacan, Pengkalan Chepa selepas semalaman menunggu kepulangannya.

Mangsa adalah pelajar Tingkatan Tiga Sekolah Menengah Agama Tarbiyyah Mardiah, Panchor lemas selepas dipercayai dihanyutkan arus ketika mandi di sungai berkenaan dan mayatnya ditemui jam 9.45 pagi kira-kira 50 meter dari tempat kejadian.

Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman berkata, mayat mangsa temui oleh sepasukan anggota polis, Bomba dan Penyelamat serta Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) ketika operasi mencari dilakukan selepas menerima aduan daripada ibunya.

”Polis menerima panggilan telefon daripada ibu mangsa kira-kira jam 8.15 pagi memaklumkan anak tunggalnya dikhuatiri lemas di sungai selepas tidak pulang ke rumah sejak petang semalam,” katanya ketika dihubungi.

Katanya, mayat berkenaan dihantar ke Hospital Raja Perempuan Zainab (HRPZ) II untuk bedah siasat sebelum diserahkan kepada keluarganya.

Berikutan kejadian itu, ibu mangsa yang bekerja sebagai tukang cuci di Sekolah Kebangsaan Dato’ Hashim 2 masih terkejut dan enggan ditemui media kerana terlalu sedih.

Rakan kepada ibu mangsa, Kamariah Said berkata, dia mengetahui Mohamad Al-Amin hilang selepas menerima panggilan telefon daripada Habsah memaklumkan anaknya itu tidak pulang sejak jam 10 malam kelmarin.

“Dia memberitahu, anaknya tidak balik selepas keluar mengaji al-Quran kira-kira jam 3 petang kelmarin dan Habsah mencarinya di merata tempat termasuk bertanyakan rakan-rakannya tetapi gagal menemuinya,” katanya ketika ditemui di HRPZ II, semalam.

Kamariah berkata, setelah buntu Habsah meminta pertolongan daripadanya untuk mendapatkan khidmat bomoh untuk mengesan anaknya dan dalam masa sama dia mencuba mencari anaknya di tepi sungai berkenaan.

Menurutnya, kira-kira jam 6.30 pagi Habsah ke sungai tersebut dan terkejut setelah melihat basikal milik anaknya ditemui 30 meter dari sungai itu.

“Dia kemudian menghampiri sungai itu dan ternampak sepasang selipar anaknya berhampiran pondok lalu mengesyaki Mohamad Al-Amin lemas,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: