23 Februari 2012

Tanah Felda: Zaid sokong Kelantan, minta negeri lain ikut

1 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 23 Feb: Tindakan Kelantan mahu mengambil alih tanahnya jika Felda menyerahkannya kepada Felda Global Venture Holding (FGVH) di sokong oleh bekas defacto Menteri Kehakiman, Datuk Zaid Ibrahim (gambar).

Bagi Zaid, langkah Kelantan ini patut diikuti oleh kerajaan-kerajaan negeri lain kerana tanah ini sepatutnya diberikan kepada peneroka dibawah Akta GSA 1960.

Zaid, Presiden parti KITA berkata demikian melalui Twitternya hari ini.

Sebelum ini, Exco kerajaan negeri Kelantan Datuk Husam Musa memberitahu, kerajaan negeri telah bersetuju untuk melantik sekumpulan peguam bagi memberikan nasihat berhubung perkara ini.

Ini kerana, tindakan Felda ini salah jika tanah itu diserahkan kepada FGVB dan akan dicagarkan pula untuk mendapatkan pinjaman wang.

Kelantan telah menyerahkan 55,500 ekar tanah kepada Felda tetapi tidak dimasukkan peneroka oleh Felda.

Ia hanya dijadikan ladang dan diuruskan di bawah Felda Plantation.

Menurut Husam, dalam perjanjian itu hanya dua pihak sahaja yang berhak memiliki ladang seluas 55,500 ekar itu, iaitu peneroka Felda atau Koperasi Peneroka Felda.

“Buat masa ini Felda Plaintation dimiliki 51 peratus oleh peneroka melalui Koperasi Peneroka Felda, namun sekiranya ia dipajak pada Felda Global Ventures Holdings, pihak koperasi peneroka hanya memiliki 37 peratus.

“Akibatnya koperasi bukan lagi pemegang majoriti dan ini melanggar Akta GSA 1990,” ujarnya kepada media selepas mesyuarat exco, tengah hari semalam.

Husam menambah, Kelantan berhak mengambil balik ladang itu untuk diagih pada peneroka baru.

“Sekiranya ini berlaku lebih kurang 8,000 peneroka baru akan disenaraikan di negeri ini dengan agihan 4 hektar kepada setiap peneroka baru,” ujarnya

Harakah Daily

Tiada ulasan: