23 Februari 2012

Rumah Roboh akibat Hakisan Tanah di Kampung Sungai Dalam

1 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

Miri - Sebuah keluarga yang tinggal di pinggiran Sungai Dalam B, Lambir di Miri, merayu pihak agar kerajaan segera menyelesaikan masalah hakisan tanah dihadapan rumah mereka. Sebahagian rumah mereka telah roboh akibat hakisan tanah pada tahun yang lalu.

Keluarga tersebut bernasib baik, kerana hanya sebahagian saja rumah mereka yang roboh , kalau tidak sudah tentu perkara yang lebih buruk berlaku keatas mereka.

Penduduk kampung, menasihatkan keluarga tersebut agar meminta bantuan dari pejabat Tanah dan Ukur untuk mengatasi masalah tanah mereka.

Puan Minah Binti Sulong, dan suaminya Aban bin Juhai pernah mengadu kepada pejabat tanah dan ukur di Miri mengenai masalah tempat tinggal mereka tetapi tiada sebarang tindakan diambil.

Mereka pernah juga memohon bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat, tetapi tiada sebarang bantuan yang dihulurkan.

Si suami yang agak berumur tapi masih lagi bekerja di supermarket berdekatan dan terpaksa menggunakan wang sendiri untuk membina semula bahagian rumah mereka yang runtuh akibat tiada bantuan atau peruntukan dari pihak yang berwajib.

Sepatutnya pihak berwajib mengambil tindakan segera memperbaiki dan membina benteng pertahanan di pinggir sungai tersebut untuk mengelak berlaku hakisan tanah yang lebih teruk lagi akibat hujan lebat.

Jabatan Perparitan dan saliran (JPS) dan Jabatan Kerja Raya sepatutnya, membina parit dan juga jalan untuk kemudahan penduduk di kampung Sungai Dalam tersebut, agar mereka tidak dilanda oleh masalah tanah hakisan dan banjir di kawasan tersebut.

Kita mendesak pihak berwajib segera datang ke kampung Sungai Dalam dan meninjau keadaan sungai di kawasan tersebut, agar tidak berlaku hakisan tanah lagi. Jangan sampai berlaku kecelakaan barulah pihak yang berwajib mahu bertindak.

Kita harap mereka yang diamanah oleh rakyat dapat menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka dengan jujur dan adil tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Jofri Jaraiee

PAS Miri,Sarawak

Tiada ulasan: