23 Februari 2012

Babi hutan serang kebun

1 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

IPOH – Penduduk di Kampung Tersusun Pengkalan Pegoh bimbang dengan ancaman babi hutan menyerang dan merosakkan tanaman sehingga menjejaskan punca pendapatan mereka.

Seorang penduduk, Mohd Hashim Abd Mutalib, 72, mendakwa ancaman babi hutan berlaku sejak 2009 lagi tetapi ia semakin serius apabila tanaman ubi kayu dan pisang yang diusahakan sering dimusnahkan binatang berkenaan.

“Gangguan binatang ini semakin ganas terutama pada musim hujan. Saya pernah melihat beberapa ekor haiwan itu berkeliaran di kawasan kebun saya dan merosakkan tanaman penduduk.

“Malah, saya terpaksa mengambil tindakan sendiri dengan menembak. Saya menembak 13 ekor haiwan itu dan boleh dikatakan setiap hari haiwan itu merosakkan tanaman saya,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Menurutnya, keadaan itu menyebabkan penduduk berada dalam kebimbangan dan meminta pihak berkuasa mengambil tindakan segera bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini.

“Saya pernah terserempak dengan haiwan itu ketika pulang dari surau pada waktu subuh. Ia keluar tidak kira waktu siang atau malam.

“Penduduk juga tidak membenarkan anak-anak mereka keluar pada waktu malam kerana bimbang disondol binatang yang semakin ganas mencari makanan di kawasan kampung,” katanya.

Mohd Hashim berkata, bagi memelihara tanaman di kebunnya, dia memilih untuk berjaga di dalam kereta pada waktu dalam.

“Haiwan itu menerang kebun kami apabila habitatnya di kawasan botani berhampiran Changkat Larang terjejas.

“Namun, tindakan segera harus diambil kerana masih tiada pihak berkenaan tampil bagi menyelesaikan masalah penduduk di sini,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: