23 Februari 2012

Hukuman tidak patah semangat bantah ISA

1 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 23 Feb: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) melahirkan rasa simpati kepada 11 orang tahanan himpunan aman membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tahun 2009 yang dikenakan hukuman penjara sehari dan denda RM2,000 oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, semalam.

“Bagi DPPM, hukuman yang dikenakan tidak akan mematikan semangat perjuangan jutaan rakyat yang bangkit dalam himpunan terbabit kerana sememangnya ISA diterima rakyat sebagai akta yang zalim dan menindas rakyat,” kata ketua penerangannya, Riduan Mohd Nor.

Malah, katanya DPPM percaya rakyat semakin bersemangat dan berkobar-kobar menantikan himpunan lain dalam menentang sebarang bentuk kezaliman yang berlaku.

Menurutnya, mereka yang terlibat dan ditahan itu benar-benar membuktikan bahawa perjuangan menuntut keadilan bukan suatu perjuangan yang kecil dan ringan, melainkan ia menuntut pengorbanan yang besar, sekalipun terpaksa mendekam dalam penjara besi atau didenda serta dikenakan hukuman yang berat.

Justeru, ujarnya DPPM mengharapkan hukuman yang dikenakan itu tidak melemahkan semangat juang para aktivis terbabit, sebaliknya ia menjadi suatu inspirasi kepada mereka untuk terus gigih berjuang menentang sebarang bentuk kezaliman di negara ini.

Tambahnya, tidak ada istilah lemah semangat atau berundur sebelum memastikan negara ini benar-benar bebas dari penindasan.

“Sejarah akan mengenang semua tahanan ini sebagai contoh insan yang begitu prihatin dan peka terhadap suasana yang berlaku di negara ini,” ujarnya.

Menurutnya lagi, mereka adalah di antara golongan yang tidak rela akta zalim dan kejam yang menafikan hak tahanan daripada dibicarakan di mahkamah terbuka.

“DPPM mengharapkan para aktivis terbabit serta rakyat seluruhnya supaya bersabar seketika sehingga PRU ke-13 dalam menghadapi pelbagai bentuk cabaran,” ujarnya.

Katanya, DPPM memberi jaminan, Pakatan Rakyat akan memastikan ISA akan dihapuskan seluruhnya apabila mentadbir Putrajaya kelak serta kebebasan rakyat dalam mengadakan himpunan aman.

Harakah Daily

Tiada ulasan: