23 Februari 2012

Penduduk tertekan berjiran tapak parkir treler

1 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

MUAR – “Kami tertekan kerana tidur malam sering terganggu oleh bunyi kuat enjin dan hon treler,” demikian rintihan 50 penduduk di Bakri, dekat sini, yang berjiran dengan tapak parkir treler.

Penduduk mendakwa masalah tersebut sudah berlarutan sejak 11 tahun lalu dan hingga kini tidak menunjukkan sebarang petanda ianya akan selesai.

Salah seorang penduduk, Sura Othman, 41, berkata, kawasan itu adalah milik persendirian yang disewa untuk dijadikan tapak parkir treler.

“Kedudukannya yang terlalu hampir dengan rumah penduduk, iaitu kira-kira lima meter telah mengundang masalah kepada kami.

“Setiap hari dianggarkan 40 treler yang bersilih ganti akan memasuki kawasan ini bermula pada jam 6 petang hingga 9 malam,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Katanya, kemuncaknya ialah pada jam 3 hingga 5 pagi kerana pada waktu itu, pemandu treler hendak keluar bekerja.

“Sudahlah bunyi enjin treler ini kuat, saya juga kesal kerana pada waktu beginilah mereka akan menekan-nekan hon sehingga menyebabkan kami terjaga daripada tidur.

“Anak-anak kecil yang sedang tidur juga sering menangis kerana terkejut apabila mendengar bunyi hon treler yang terlalu kuat,” katanya.

Katanya lagi, lebih ketara sejak kewujudan parkir treler itu, banyak rumah di sini mengalami kerosakan termasuk retak pada bahagian dinding.

“Ini kerana rumah akan bergegar setiap kali treler lalu dan secara tidak langsung menjejaskan struktur rumah penduduk.

“Saya bimbang jika keadaan ini berlarutan, rumah penduduk yang sudah sedia rosak akan bertambah teruk dan tidak mustahil boleh runtuh,” katanya.

Jelasnya, berikutan masalah itu dia terpaksa menanggung banyak kerugian kerana perlu mengeluarkan modal membaiki rumah yang retak setiap tahun.

Sura berkata, dia telah mengadu masalah tersebut kepada pihak berkaitan tetapi tidak membuahkan hasil.

“Sebaliknya, pihak terbabit menuduh kononnya saya membina rumah tidak mengikut spesifikasi yang betul berikutan kesan retak yang terdapat di rumah.

“Saya sangat kesal dengan tuduhan itu kerana pihak terbabit sepatutnya membantu menyelesaikan masalah bukannya menambah masalah,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: