18 Mei 2012

Plat senget kelirukan JPJ

26 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KEMAMAN – Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Terengganu mengesan ‘trend’ terbaru pemandu kereta di negeri ini yang menggunakan nombor plat hadapan yang diletakkan dalam kedudukan senget, sekali gus membuatkan ia sukar dilihat.

Keadaan itu mengelirukan serta menyukarkan penguat kuasa JPJ ketika operasi dilakukan selain nombor pendaftaran itu juga sukar dirakam oleh kamera di zon perangkap had laju.

Ekoran kesalahan terbabit yang dikategorikan dalam kesalahan teknikal, beberapa kereta turut dikenakan kompaun dan diberikan notis arah periksa oleh JPJ pada Operasi Pengarah yang dilakukan di sempadan Terengganu-Pahang, di Kampung Geliga, dekat sini, lewat petang kelmarin.

Pengarahnya, Abdul Rahman Emang Anyie berkata, pada operasi yang dilakukan bermula jam 4.30 hingga 6.30 petang itu sebanyak 12 kesalahan teknikal dikesan termasuk yang membabitkan penggunaan nombor pendaftaran senget.

“Untuk kesalahan penggunaan nombor plat sendeng atau senget ini kita turut kenakan hukuman mengikut Seksyen 14(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Pindaan 2010) iaitu kompaun sebanyak RM100 tetapi jika lewat dibayar dalam tempoh yang ditetapkan kompaunnya boleh meningkat kepada RM150 dan RM250.

“Selebihnya kesalahan teknikal dari segi penggunaan cermin gelap. Penggunaan cermin gelap dan juga plat senget ini kita berikan notis arah periksa dalam tempoh 10 hari mengikut Seksyen 61(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang sekiranya notis diingkari saman boleh dikeluarkan,” katanya ketika ditemui pada operasi berkenaan.

Pada operasi selama dua jam melibatkan 25 pegawai dan anggota JPJ itu, sebanyak 24 saman turut dikeluarkan atas pelbagai kesalahan iaitu tiada cukai jalan, tiada lesen memandu dan penggunaan tayar botak.

Mengulas lanjut, kata Abdul Rahman, Kemaman terpilih sebagai lokasi Operasi Pengarah itu memandangkan pada 13 dan 14 Julai depan, JPJ sekali lagi akan berkampung di daerah ini bagi perasmian Program Satu Komuniti Satu JPJ (SKSJ) siri 2/2012.

“Melalui operasi sebegini pihak kami dapat mendekati masyarakat bagi menguar-uarkan program yang berkonsepkan mesra rakyat ini. Kami mahu masyarakat tahu JPJ bukan sekadar sebagai penguat kuasa undang-undang lalu lintas sahaja malah boleh juga mendekati masyarakat.

“Dengan cara operasi sebegini, rakyat boleh didekati secara terus oleh JPJ tanpa dimanipulasi. Masyarakat tidak seharusnya melihat operasi yang dijalankan itu sebagai halangan atau bebanan kepada mereka tetapi perlu melihat ia sebagai satu pendekatan kaedah mendidik,” katanya.

Menurutnya, perasmian SKSJ siri 2/2012 nanti akan diadakan di Felda Neram 2 membabitkan seramai 500 penduduk seluruh Kemaman termasuk dari Felda Seberang Tayor dan Seri Bandi akan mendapat lesen B2.

Sinar Harian

Tiada ulasan: