18 Mei 2012

Umno 'putus harapan' dengan Majlis Peguam, Suhakam

26 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Tindakan Umno yang mahu menubuhkan Akademi Undang-undang mungkin kerana mereka sudah 'putus harapan' terhadap Majlis Peguam yang tidak lagi boleh dijadikan 'pak turut' mereka.

AJK PAS Pusat Datuk Kamaruddin Jaffar (gambar) berkata, cadangan tergegsa-gesa kerajaan terhadap penubuhan akademi itu hanya selepas Majlis Peguam memberi pandangan tidak menyebelahi mereka mengenai Perhimpunan Aman Bersih 3.0 adalah dilihat tindakan sangat terdesak.

"Ini reaksi terdesak oleh Umno berhadapan dengan kecaman badan itu terhadap keganasan polis yang sudah tentu diarah kerajaan dalam menangani himpunan Bersih 3.0.

"Ini juga memperlihatkan Umno putus asa dan hilang keyakinan terhadap Majlis Peguam kerana pandangan badan itu tidak menyebelahi mereka," katanya yang juga Ahli Parlimen Tumpat.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz kelmarin yang bersetuju jika agensi baru seperti Akademi Undang-undang ditubuhkan bagi 'mengimbangi' Majlis Peguam sedia ada.

Cadanagn Nazri itu dipercayai dibuat ekoran 12 usul tergempar yang diluluskan pada mesyuarat agung luar biasa (EGM) Majlis Peguam pada 11 Mei lalu berhubung himpunan Bersih 3.0.

Antara lain, usul itu mengutuk tindakan ganas polis sewaktu menyuraikan peserta.

Mengulas lanjut Kamaruddin berkata, adalah tidak mustahil nasib sama bakal menimpa Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) yang juga menyatakan pandangan mengutuk tindakan ganas polis dalam himpunan Bersih 3.0 lalu.

Sebelum ini juga, jawatankuasa inkuiri Suhakam bagi menyiasat insiden Bersih 2.0 pada Julai tahun lalu juga merumuskan bahawa pihak polis telah melanggar hak asasi sewaktu menyuraikan peserta pada hari tersebut.

"Tak mustahil kerajaan akan umum tubuh Suhakam satu lagi untuk saingi suhakam sedia ada.

"Kalau semua nak dibuat ada dua, sudah tentu yang ada sekarang ini tidak akan lagi memihak kerajaan manakala yang baru akan pro kerajaan," katanya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: