22 Jun 2012

Taktik sembunyi produk terlarang bawah tanah terbongkar

2 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - Taktik pengusaha sebuah kedai pemborong produk kesihatan di Jalan Raja Alang, Chow Kit di sini, menutup laluan ke bilik bawah tanah yang dijadikan tempat simpanan produk terlarang, akhirnya terbongkar dalam Operasi Bersepadu Cawangan Penguatkuasa Farmasi, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), malam kelmarin.

Lubang kecil yang hanya boleh dilalui seorang individu itu, terletak di bahagian belakang kaunter dan ditutup menjadi lantai premis bagi mengaburi mata pihak berkuasa.

Ketua Penolong Pengarah Farmasi, Cawangan Penguatkuasa Farmasi, Kuala Lumpur, Norita Noraini berkata, pihaknya menerima aduan daripada awam berhubung kewujudan premis tersebut namun kewujudan bilik bawah tanah hanya diketahui sebaik sahaja serbuan
dilakukan.

Menurutnya, sebelum ini premis tersebut hanya beroperasi pada waktu malam bagi mengelakkan serbuan dilakukan pihak penguat kuasa kerana kebiasaannya operasi dijalankan pada waktu siang.

“Mengejutkan apabila serbuan mendapati terdapat bilik bawah tanah yang dijadikan stor simpanan produk tidak berdaftar dan ubat-ubatan yang mengandungi bahan beracun.

“Kita percaya pengusaha ini berfungsi sebagai pembekal kepada premis lain di kawasan sekitar,” katanya ketika ditemui pada operasi berkenaan.

Beliau berkata, operasi secara besar-besaran melibatkan 70 pegawai dan anggota cawangan berkenaan itu dijalankan ke atas 14 premis dan tiga stor yang dikenal pasti dan nilai rampasan dianggarkan RM200,000.

“Kebanyakan peniaga dan pekerja di premis sini adalah warganegara Aceh, jadi banyak produk yang datang dari Indonesia yang tidak melalui kelulusan Kementerian Kesihatan dan ubat yang mengandungi bahan beracun hanya boleh dijual oleh ahli farmasi sahaja,” katanya.

Norita berkata, kesemua premis dan stor yang diserbu dalam operasi bermula 8 malam itu melibatkan rampasan produk kesihatan termasuk jamu, ubat kuat, dan antibiotik.

“Produk yang dirampas akan dihantar ke pihak berkuasa kawalan dadah Kementerian Kesihatan untuk siasatan manakala produk yang dipercayai mengandungi bahan beracun akan diserahkan ke Jabatan Kimia untuk diuji,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: