24 April 2013

Kemarahan dan kesedihan semasa pengkebumian pendaki yang dibunuh

13 Jamadil Akhir 1434 H. [MOD] -


PETALING JAYA — Orang ramai yang berkabung pada majlis pengkebumian Irene Ong meluahkan kemarahan ke atas pembunuhan ibu berusia 52 tahun tersebut semasa sedang mendaki di Bukit Gasing Sabtu lepas, menambah kemarahan kerana kerajaan gagal melindungi keselamatan orang awam.
Beratus ahli keluarga Ong, rakan, ahli gereja dan ahli kelab Kiwanis hadir bagi memberi penghormatan terakhir di rumah pembakaran mayat Guan Yin di sini pada pagi yang cerah, ramai yang mengalirkan air mata semasa berbaris meletakkan bunga ros putih dan kekwa kuning di keranda.
“Saya rasa ini adalah insiden tragis yang tidak masuk akal,” kata Audrey Fernando, 65, kepada The Malaysian Insider di sini hari ini.
“Di sebalik memastikan keselamatan orang awam, wang kerajaan dihabiskan dengan cara yang tidak masuk akal,” katanya lagi yang juga merupakan ahli kelab larian Hash House Harriets merujuk kepada langkah kerajaan memberikan bantuan wang tunai.
Audrey berkata mengenali Ong menerusi kelab larian, menggambarkannya sebagai seorang yang pemurah dan sentiasa “senyum lebar”.
Kebanyakkan wanita, separuh daripada daftar pemilih pada Pilihan Raya 2013 telah menekankan sebelum ini isu keselamatan adalah keutamaan, dimana mereka menyatakan ketakutan terhadap keselamatan mereka walaupun kadar jenyah dikatakan sudah menurun.

The Malaysian Insider/-

Tiada ulasan: