02 Mei 2013

Lima panduan untuk pengundi atas pagar

21 Jamadil Akhir 1434 H. [MOD] -

1. Masa untuk kita sebagai pemegang saham Malaysia - memilih pasukan pentadbiran yang boleh kita harapkan untuk memulangkan keuntungan pelaburan kita - hampir tiba beberapa hari saja lagi.

2. 222 kerusi Parlimen di seluruh Malaysia akan diduduki oleh pilihan majoriti kita, membentuk pasukan pentadbir Malaysia yang baru (ke-13). 165 daripadanya adalah di Semenanjung Malaysia.

3. Memilih bukanlah perkara mudah apatah lagi jika pilihannya pelbagai, dan kau di atas pagar.

4. Untuk itu, aku ingin kongsi kaedah mudah dalam membuat pilihan, khusus bagi pengundi Melayu di atas pagar di Semenanjung Malaysia.

5. Pertama, fokus pada Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR) saja. Kerana hanya dua pasukan ini yang mampu membentuk pasukan pentadbir Malaysia yang lengkap. Abaikan Bebas.

6. Dengan itu, PR kelihatannya sudah mendahului 1 kerusi di Parlimen Pasir Mas Kelantan kerana BN hanya bertanding di 221 kerusi.

7. Kedua, sebagai Melayu kau harus pilih Melayu apatah lagi jika lawannya bukan Melayu. Dalam pemilihan kali ini, BN mempertaruhkan 131 calon Melayu, manakala PR pula 145.

8. Kita lihat dulu kerusi yang melihatkan pertembungan Melayu dan bukan Melayu dari BN dan PR, terutamanya di Semenanjung.

9. Di Bukit Bendera, Lumut, Raub, Hulu Selangor, Pandan, Kota Raja, Bandar Tun Razak, Telok Kemang, Simpang Renggam dan Tanjong Piai, PR meletakkan calon Melayu dan BN sebaliknya. Manakala di Wangsa Maju dan Gelang Patah pula BN Melayu dan PR bukan.

10. Bermakna, setakat langkah kedua, 11 kerusi untuk PR dan 2 untuk BN.

11. Ketiga, sebagai Muslim kau harus pilih Muslim yang kelihatan lebih baik dari kau dan kelihatan lebih baik dengan Tuhan dan manusia sekali gus.

12. Secara teorinya, calon-calon sebegitu datangnya dari PAS yang berada di dalam pasukan PR. Ada 65 kerusi ditandingi calon Melayu Islam PAS di semenanjung.

13. 65 ditolak dengan 5 daripada 11 kerusi untuk PR tadi, bermakna tambahan 60 kerusi untuk PR, menjadikan PR 71 dan BN 2.

14. Keempat, di kawasan Melayu Islam BN bertemu Melayu Islam PKR/DAP pilihlah mengikut keperibadian calon. Akademiknya, cara hidupnya, usia dan kepimpinannya. Aku syorkan usia muda dan taraf akademiknya mendahului kriteria lain.

15. Dalam hal ini ada 44 kerusi Parlimen di semenanjung. Jadi keputusan terletak di tangan kau!

16. Kelima, di kawasan bukan Melayu BN bertemu dengan bukan Melayu PR, pilihlah calon dari pasukan yang didominasi Melayu. Dalam PRU13 ini, jelas PR didominasi lebih calon Melayu.

17. Jadi, 48 kerusi lagi untuk PR menjadikan PR 119 (+-44) dan/atau BN 2 (+-44).

18. Begitulah seharusnya 165 kerusi Parlimen di semenanjung Malaysia di tentukan pemiliknya - mengikut lima kaedah mudah tadi.

19. Perlu diingatkan, aku mengesyorkan 5 kaedah di atas hanya untuk pengundi Melayu di atas pagar di semenanjung Malaysia.

20. 5 Mei ini, marilah kita yang layak, tunaikan tanggungjawab dan hak kita, memilih pasukan pentadbir baru untuk Malaysia kita!

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: