02 Mei 2013

PAS mampu tawan semula Parlimen Parit

21 Jamadil Akhir 1434 H. [MOD] -

PARIT: Parlimen Parit bakal dimenangi oleh PAS buat kali ketiga berpandukan sokongan terhadap Pakatan Rakyat naik mendadak sejak seminggu selepas penamaan calon yang lalu.
"Paling ketara genarasi muda menunjukkan sokongan yang luar biasa, mereka sanggup bekerja untuk menjamin kemenangan PAS dan Pakatan Rakyat di kawasan ini," kata calon PAS bagi Parlimen Parit, Ustaz Mohammad Ismi Mat Taib sewaktu ditemui di sini semalam.

Parlimen Parit dimenangi oleh PAS kali pertama pada pilihanraya umum 1969 apabila Hashim Gera menewaskan calon Perikatan, Datuk Hussein Nordin.

Kali kedua PAS berjaya menawan Parlimen Parit pada pilihanraya umum ke-10 apabila calon PAS, Ustaz  Basir Rahmat menewaskan timbalan menteri ketika itu, Datuk Megat Junid Megat Ayub.

Pada pilihanraya umum ke-10 itu, BN turut di dua Dun dalam parlimen itu iaitu Dun Belanja dan Dun Bota.

Menurut Ustaz Mohammad Ismi, terdapat juga bekas-bekas ketua kampung dan bekas ketua Umno cawangan di bahagian telah mula beralih kepada PAS.

Pengundi-pengundi di sini rata-rata sudah tidak mahu lagi memberikan sokongan kepada calon BN kerana sudah begitu lama menerajui Umno bahagian itu yang dilihat hanya menabur janji sahaja.

“Tanah hutan simpan kekal yang telah yang dahulunya ditebang untuk projek kambing, tetapi kini tanah tersebut telah dijual kepada bangsa asing, BN sewajar dipersalahkan dalam hal ini,” katanya.

(Gambar: Ustaz Ismi bersama penyokong dari kalangan kaum India.)

Dalam masa yang sama juga, manifesto Pakatan Rakyat cukup berkesan di hati pengundi seperti menurunkan harga minyak dan kereta, menghapuskan PTPTN dan menghapuskan tol.

“Wanita di sini juga cukup teruja dengan manifesto Pakatan Rakyat yang meletakkan caruman untuk suri rumah dan telah membuka mata pengundi wanita di sini yang melihat Pakatan Rakyat lebih menghargai wanita berbanding BN,” ujarnya.

Pada PRU13 kali ini, beliau berdepan calon BN, Datuk Mohd Zaim Abu Hasan di kawasan yang mempunyai 33,600 pengundi dengan pecahan Melayu 92.95 peratus, Cina (3.22%), India (3.79%) dan lain-lain (0.04%).

harakahdaily/-

Tiada ulasan: