04 Januari 2012

Maklumat diperoleh dari akaun NFC sendiri- Rafizi

10 Safar 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA 4 Dis : Ekoran pendedahan mengenai penyelewengan dana RM250 juta oleh National Feedlot Corporation (NFC), Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli dipanggil untuk memberikan keterangan di Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Kuala Lumpur.

Menurut Rafizi, beliau akan menyerahkan dokumen asas yang diperolehi melalui satu kiriman email kepada pihak polis ketika memberikan keterangan jam 3 petang ini.

Dokumen itu, katanya, dihantar secara sulit seseorang yang tidak dikenali, dalam bentuk senarai perbelanjaan terpeinci dari akaun bank utama NFC.

“Berdasarkan dokumen asas ini, orang ramai tidak perlu ragu-ragu kesahihan maklumat yang diberikan kerana ia adalah maklumat terperinci dari sistem perakaunan NFC sendiri,” kata Rafizi.

Rafizi kesal dengan pihak berkuasa kerana sejak skandal itu dibongkar, tumpuan siasatan hanya tertumpu kepada kesahihan dokumen-dokumenyang digunakan oleh KEADILAN dan bukannya menyiasat penyelewengan dana tersebut.

“Ramai yang menuduh kononnya dokumen ini palsu sehinggakan seolah-olah siasatan lebih banyak tertumpu untuk mencari identiti mereka yang membocorkan maklumat kepada KEADILAN.

“Kalau kita (KEADILAN) boleh dedahkan pelbagai bukti hanya melalui dokumen ini yang hanya sedikit maklumat, pihak polis dan SPRM sepatutnya tidak mempunyai apa-apa masalah untuk mendapatkan bukti dengan secepat mungkin,” kata beliau.

Keadilan Daily

Tiada ulasan: