04 Januari 2012

Warga emas dakwa dipukau

10 Safar 1433H. [MOD] -

JOHOR BAHRU – Seorang warga emas Singapura kerugian kira-kira RM14,000 setelah ditipu ejen sindiket gores dan menang ketika sedang berjalan melalui sebuah jambatan dari pusat membeli-belah di bandar raya ini.

Mangsa, Tham Kim Ying, 76, mendakwa turut dipukau oleh ejen berkenaan sehingga dia menyerahkan kesemua wang tunai yang dimiliki dan simpanan dari akaun kad kredit kira-kira RM13,000.

“Bulan lalu, saya ke sini (Malaysia) dengan menaiki bas untuk membuka sebuah akaun simpanan dan setelah selesai urusan, saya membuat keputusan terus pulang ke Singapura.

“Tetapi ketika sedang berjalan kaki melalui jambatan untuk ke terminal bas, saya didatangi dua lelaki muda yang meminta menggores sekeping kad untuk menebus hadiah.

“Saya menolak tawaran mereka tetapi terus dipujuk dan setelah menggores kad itu saya diberitahu telah memenangi hadiah yang ke-11 berupa barangan elektrik bernilai RM14,500,” katanya dalam sidang media di pejabat Biro Aduan Johor Bahru, semalam.

Kim Ying berkata, sejurus selepas itu, datang seorang lagi lelaki yang terus memeluknya sambil menggoncang tangannya beberapa kali dan mengucapkan tahniah di atas kemenangan daripada kad yang digores.

Katanya, walaupun berkali-kali menolak, namun ketiga-tiga lelaki tidak dikenali itu tetap berkeras membawanya menaiki teksi untuk ke pejabat mereka bagi menebus hadiah berkenaan.

“Saya tidak pasti ke mana saya dibawa kerana tidak tahu selok-belok di negara ini. Ketika di pejabat, seorang lagi ejen memberitahu saya perlu membayar sejumlah deposit sebelum menebus hadiah yang ditawarkan.

“Mereka kemudian membawa saya ke Taman Molek untuk mengeluarkan sejumlah wang dari akaun kad kredit dan turut meminta saya menyerahkan semua wang tunai yang saya miliki ketika itu,” katanya.

Kim Ying berkata, sepanjang tempoh itu, salah seorang daripada mereka kerap kali menggoncang tangannya dipercayai sebagai salah satu cara untuk memukau dan memastikan mangsa sentiasa menuruti arahan.

“Dalam tempoh itu, saya berada dalam keadaan keliru dan hanya menuruti kehendak mereka walaupun saya telah beberapa kali memberitahu enggan menebus hadiah berkenaan.

“Selepas wang diambil, mereka menghantar saya ke hentian teksi ke Singapura dan menyerahkan tiga barangan elektrik yang dianggarkan hanya bernilai RM1,900,” katanya.

Katanya, sebaik sahaja tiba ke negara asalnya, dia tersedar dirinya telah ditipu dan segera membuat laporan polis kerana khuatir dokumen peribadinya yang difotokopi ejen berkenaan akan disalah guna.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Biro Aduan Johor Bahru, Michael Tay menasihatkan orang ramai agar menjauhi individu tidak dikenali yang menawarkan skim peraduan gores dan menang bagi mengelakkan dari ditipu.

“Sekiranya mereka masih terus memujuk untuk menggores kad berkenaan, segera hubungi pihak polis agar mereka segera beredar,” katanya.

Dalam pada itu katanya, beliau telah menghubungi syarikat yang berkenaan bagi membantu mendapatkan semula wang Kim Ying yang diambil syarikat berkenaan.

“Pada mulanya mereka enggan mengaku tetapi setelah perbincangan dilakukan, akhirnya mereka bersetuju untuk membayar semula dalam satu pertemuan yang akan ditetapkan kemudian,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: