04 Januari 2012

MyKad baru jadi tumpuan

10 Safar 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM – Orang ramai mula membanjiri Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) semalam untuk membuat permohonan MyKad baru yang mempunyai reka bentuk dan ciri-ciri keselamatan terkini.

Tinjauan Sinar Harian di JPN Selangor di Plaza Masalam di sini mendapati, orang ramai mula memenuhi ruang pejabat jabatan itu sejak awal sebelum kaunter nombor giliran dibuka jam 7.30 pagi.

Seorang penyelaras projek di syarikat swasta, Shahfiee Daud, 59, berkata, dia bersemangat untuk memohon MyKad baru kerana yakin kualiti kad baru itu.

“Jam 8 pagi lagi saya sudah berada di JPN Putrajaya buat permohonan MyKad baru, tetapi terpaksa batalkan hasrat itu kerana terlalu ramai orang yang menunggu untuk memohon kad pengenalan.

“Saya terus bergegas ke JPN di sini dan bernasib baik kerana sudah dapat nombor giliran,” katanya.

Sementara itu, Pengarah JPN Selangor, Mohd Azmin Hassan berkata, sehingga jam 11.45 pagi semalam, sebanyak 640 permohonan diterima berdasarkan angka giliran dikeluarkan, sejak pejabat itu dibuka.

“Proses menyiapkan MyKad hanya mengambil masa 24 jam jika tiada masalah teknikal, bagaimanapun, individu yang sampai awal, sudah terima kad ini pada hari sama.

“Ini kerana, kita sudah mula cetak MyKad di sini sejak November lalu, tetapi, jika permohonan dibuat di pejabat cawangan JPN, ia akan mengambil masa 10 hari bekerja kerana kad dicetak di Putrajaya,” katanya.

Pengeluaran MyKad baru yang dikatakan mampu menangani isu pemalsuan, ketahanan dan kualiti itu dilaksanakan secara berperingkat bermula di JPN Putrajaya dan JPN Shah Alam, sebelum dilaksanakan sepenuhnya di seluruh negara selepas 15 Februari ini.

Sinar Harian

Tiada ulasan: