04 Januari 2012

Jadikan Balai Polis Bandaraya Miri Canggih dan Moden

10 Safar 1433H. [MOD] -

MIRI –Balai polis pusat yang berada ditengah bandaraya Miri perlu diubahsuai mengikut peredaran zaman. Memandangkan balai polis sekarang yang sudah agak lama dan agak ketinggalan dari segi peralatan moden dan ianya perlu dinaik tarafkan.

Jadikan balai polis bandaraya Miri lebih canggih dengan menggunakan peralatan yang lebih moden dan terkini supaya ianya dapat melaksanakan tugas mereka dengan Mesra,Cepat dan Betul sesuai dengan moto PDRM (Polis Di Raja Malaysia).

Pihak polis yang bertugas di balai polis pusat Miri juga harus bersikap mesra dengan pengadu agar mereka yang membuat aduan tidak perlu menunggu terlalu lama untuk berjumpa dengan pegawai yang bertugas. Dengan menggunakan peralatan yang canggih dan moden sudah pasti pihak polis dapat membenteras penjenayah dengan lebih cepat dan tepat.

Begitu juga dengan saiz balai polis sekarang agak kecil dan kawasannya juga agak sempit maka perlu dibina balai polis yang moden dan besar setanding dengan bangunan yang berada di sekitarnya.

Sekurang-kurangnya dua tingkat dimana dibawahnya tempat kaunter aduan dan di tingkat atas tempat tahanan reman atau bilik pengawai yang bertugas.

Tempat letak kenderaan khas juga perlu diberi kepada para pengadu supaya tidak susah untuk mereka mencari tempat letak kenderaan lebih-lebih lagi waktu kecemasan dan sebagainya.

Semua di atas adalah cadangan untuk menaiktaraf balai polis yang ada sekarang. Sudah tentu yang layak untuk membuat reka bentuk balai polis yang terbaik adalah dari pihak keselamatan dalam negeri mengikut standard keselamatan antarabangsa.

Kita juga sarankan kepada pihak polis supaya memasangkan CCTV untuk mengawasi pengerakan penjenayah atau peragut dan juga perbuatan vandalisma di tempat awam disekitar bandaraya Miri bukannya hanya mengawasi pengerakan parti pembangkang yang sah mengikut undang-undang Negara.

Tugas dan Tanggungjawab Polis

Sebagai anggota keselamatan, tugas dan tanggungjawab utama polis adalah menjaga keamanan dan keselamatan negara dalam membanteras kegiatan jenayah bukan hanya tertumpu kepada mengintip aktiviti pihak pembangkang.

Pihak pembangkang mempunyai hak untuk bersuara dan menjalankan aktiviti mereka dengan bebas tanpa sebarang gangguan dari pihak berkenaan terkecuali mereka melanggar undang-undang dan mengancam keselamatan negara barulah pihak polis boleh mengambil tindakan.

Sebagai anggota pasukan keselamatan pihak polis seharusnya bebas dari sebarang cengkaman pihak parti politik agar orang ramai akan menghormati anggota polis yang bertugas. Pihak polis sepatutnya menjalankan tugas mereka secara professional tanpa ada campurtangan pihak yang mempunyai kepentingan.

Apabila anggota polis bebas dari sebarang pengaruh politik kepartian sudah pasti rakyat akan mudah untuk berkerjasama dengan mereka.

Kita bersedia untuk bekerjasama dengan pihak polis asalkan mereka dapat menjalankan tugas mereka dengan jujur,amanah dan adil untuk semua tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik. Ini sudah pasti akan menaikkan semula imej polis sebagai anggota keselamatan negara yang akan dihormati dan disegani oleh rakyat.

Jofri Jaraiee

PAS Miri

Tiada ulasan: