04 Januari 2012

OKU didakwa buat aksi lucah melampau

10 Safar 1433H. [MOD] -

AYER KEROH - Seorang lelaki orang kurang upaya (OKU) dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini, semalam atas tuduhan melakukan kelucahan melampau terhadap seorang kanak-kanak lelaki di dalam tandas se­buah pasar raya, April tahun lalu.

Calvin Oh Keng Weng, 22, beralamat di Taman Sentosa, Klang, bagaimanapun, tidak membuat sebarang pengakuan di hadapan Majistret Ida Rahayu Sharif.

Berdasarkan pertuduhan, Keng Weng didakwa melakukan kelucahan melampau terhadap seorang kanak-kanak lelaki berusia 9 tahun dengan membuka seluar dan memegang kemaluannya di dalam tandas pasar raya terbabit, kira-kira jam 10.30 malam, pada 16 April 2011.

Dia didakwa mengikut Seksyen 377E Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga lima tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Keng Weng, yang diwakili peguamnya, Damian Yeo dan F M Wong, memohon mahkamah memberikan tarikh sebutan semula kes bagi membolehkan pihaknya melakukan representasi kepada pihak pendakwaan atas sebab tertuduh adalah golongan OKU, diperakui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

“Disebabkan tertuduh OKU, dengan masalah pembelajaran dan pemahaman sehingga sukar untuknya memahami fakta dan pertuduhan, saya mohon tarikh sebutan semula untuk representasi kepada Timbalan Pendakwa Raya,” katanya.

Ida Rahayu menetapkan tarikh sebutan semula kes pada 14 Februari hadapan dan turut membenarkan Keng Weng diikat jamin RM2,000.

Sinar Harian

Tiada ulasan: