04 Januari 2012

UPSI: Jangan bertindak atas keterangan polis sahaja

10 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 4 Jan: Oleh kerana terlalu kerap tertangkap basah kerana menipu, kenyataan polis kini sukar dipercayai, kata anggota Parlimen Serdang, Teo Nie Ching.

Oleh itu, beliau meminta Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) tidak terlalu bergantung kepada kenyataan polis dalam mengambil tindakan kepada pelajarnya.

Nie Ching yang juga Penolong Setiausaha Publisiti DAP melahirkan kesalnya dengan tindakan UPSI mengambil tindakan membuang asrama ke atas seorang pelajarnya yang menyertai perhimpunan pada malam 1 Januari 2012 lalu.

Perhimpunan itu kemudiannya menjadi perhimpunan berdarah apabila polis mengambil tindakan keras dengan mengejar pelajar terlibat.

Para pelajar pula mendakwa, ada antara mereka ditumbuk dan disepak oleh polis sehingga cedera.

Namun, apa yang dikesali adalah kenyataan Ketua Polis Perak yang mendakwa para pelajar ini cedera kerana melanggar cermin klinik.

"Melihat kepada trak rekod polis, saya yakin ramai yang tidak percaya dengan penjelasan yang dibuat oleh polis," kata Nie Ching.

Beliau memberikan beberapa kenyataan polis sebelum ini yang boleh dikira tidak benar.

Beliau mengambil contoh kes 'mata hitam' Datuk Seri Anwar yang dikatakan Anwar memukul dirinya sendiri.

Kemudian kes Bersih 2.0 apabila polis menafikan pihaknya menyembur air kimia ke laman hospital Tung Shin.

Begitu juga kes Mohamad Sabu yang dilanggar oleh kereta polis tetapi polis berkata, Mohamad Sabu yang melanggar kenderaan polis dan terjatuh.

Berdasarkan penjelasan yang dibuat oleh Dr Nurul Azlean Norzan iaitu doktor yang merawatnya, didapati Mohamad Sabu tidak akan mengalami kecederaan semacam itu jika tidak dilanggar atau hanya jatuh sahaja.

Ia disokong oleh Dr Ankimtay Rutel, pakar dari Hospital Kuala Lumpur yang berkata, kecederaan Mohamad Sabu konsisten dengan penjelasan yang diberikannya iaitu dilanggar hingga jatuh.

"Adalah menyedih apabila mendapati polis tertangkap kerana menipu dalam banyak kes," kata Nie Ching.

Sehubungan itu, beliau meminta anggota polis yang berkenaan diambil tindakan bukannya pelajar yang berhadapan dengan mimpi ngeri di malam tahun baru hanya kerana berhimpun untuk menyatakan yang hak tentang kebebasan akademik mereka.

Harakah Daily

Tiada ulasan: