04 Januari 2012

Sangka jiran bakar sampah

10 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU - Dua sekeluarga nyaris maut apabila rumah kedai dua tingkat yang juga dijadikan kediaman mereka terbakar dalam kejadian di Kampung Tok Molor, di sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 6 petang itu, kebakaran disedari Rohana Alim, 44, kemudian mengejutkan suaminya, Wan Zulkifli Wan Salleh, 46, yang sedang lena tidur di bahagian tingkat bawah.

Menurut Rohana, semasa kejadian, dia berada di tingkat atas rumah yang disewanya sejak lebih 10 tahun itu sedang berehat selepas pulang daripada bersiar-siar dan secara tiba-tiba dia terhidu bau asap.

“Pada awalnya saya tidak menghiraukan bau itu kerana menjangkakan jiran sedang membakar sampah tetapi lama-kelamaan bau itu makin kuat menyebabkan saya tidak sedap hati lalu menjenguk melalui tingkap untuk melihat sendiri punca bau itu.

“Semasa itulah, saya ternampak orang ramai di hadapan rumah dan sejurus melihat saya, mereka menjerit memberitahu rumah saya sudah terbakar serta menyuruh segera keluar dari rumah itu,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di lokasi kejadian, kelmarin.

Rohana berkata, dalam keadaan kelam kabut itu, dia langsung tidak sempat untuk menyelamatkan sebarang harta benda, yang ada di fikirannya adalah untuk menyelamatkan diri dan suami.

“Nasib baiklah ketika kejadian hanya saya dan suami sahaja berada di rumah manakala anak kami seramai tiga orang semuanya berada di luar,” katanya.

Bagaimanapun, Rohana berkata, dia bersyukur kerana rumah yang disewanya itu berjaya diselamatkan walaupun hanya 40 peratus dan tidak semua barangan di dalam rumahnya hangus.

Sementara itu, Ketua Operasi, Pegawai Bomba Kanan 2, Badrol Hisham Othman berkata, pihaknya menerima panggilan daripada orang awam berhubung kebakaran itu pada jam 6.15 petang.

“Kami tiba di lokasi kejadian kira-kira jam 6.20 petang dan api dapat dipadamkan sepenuhnya kira-kira jam 6.28 petang.

“Dengan kekuatan anggota seramai 21 orang, kami berjaya menyelamatkan rumah kedai dua pintu ini daripada hangus sepenuhnya dan punca kejadian serta nilai kerugian masih dalam siasatan,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: