05 Mac 2012

Wanita Mesti Buka Purdah Untuk Pemeriksaan Identiti Di Australia

12 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

MELBOURNE: Kalangan wanita yang memakai purdah akan dikehendaki membuka penutup muka mereka itu sebagai sebahagian daripada undang-undang pemeriksaan identiti yang baru di New South Wales (NSW).

Mulai 30 April, sesiapa yang meminta jaksa pendamai (JP) atau peguam untuk menjadi saksi kepada akuan berkanun atau afidavit perlu membuka kesemua penutup kepala termasuk topi keledar dan topeng untuk membuktikan diri mereka yang sebenarnya, kata Kerajaan NSW.

Perubahan ini susulan kes seorang ibu tujuh anak dari Sydney, Carnita Matthews, yang dijatuhi hukuman penjara pada 2010 kerana mendakwa seorang anggota polis cuba menanggalkan niqab yang dipakainya ketika diminta berhenti untuk pemeriksaan.

Sabitan kesalahannya dibatalkan selepas mengemukakan rayuan setelah pendakwaan gagal membuktikan Matthews adalah orang yang memfailkan aduan terhadap pegawai polis itu disebabkan orang berkenaan memakai purdah.

Peguam Besar Negeri NSW Greg Smith berkata pada masa hadapan, JP dan peguam dikehendaki melihat wajah orang yang membuat akuan berkanun atau afidavit dan mengesahkan identiti mereka.

"Dalam keadaan tertentu, ini bermakna individu yang memakai pakaian yang menutupi muka sama ada separuh atau sepenuhnya perlu mendedahkan wajah mereka bagi tujuan pengenalan," kata Smith menerusi satu kenyataan pada Isnin.

"Jika seseorang itu memakai purdah, seorang saksi yang diberi kuasa perlu dengan sopan dan hormat meminta mereka menunjukkan wajah masing-masing," katanya.

Kerajaan NSW mengumumkan Ogos lepas bahawa polis akan mendapatkan perintah untuk memaksa pengguna jalan raya membuka penutup kepala untuk mengesahkan identiti mereka.

Pemandu yang enggan berbuat demikian berdepan denda sehingga A$5,500 (RM17,790).

JP dan peguam yang gagal mematuhi undang-undang identiti yang diumumkan pada Isnin itu boleh didenda sehingga A$220 (RM711). - BERNAMA

Tiada ulasan: