05 Mac 2012

Muhyidin musnahkan 'maaf' dari Najib

12 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 5 Mac: Permohonan maaf Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak atas kesilapan kerajaan sebelum ini hancur berderai apabila timbalan beliau, Tan Sri Muhyidin Yassin pula berkata, "di samping kesilapan BN membuat banyak kemajuan".

Kenyataan Muhyidin ini disifatkan sebagai usaha beliau untuk mengurangkan kesan permohonan maaf Najib itu.

"Sepanjang 54 tahun, tiada siapa boleh menafikan fakta, disamping kelemahan, kita telah membuat banyak kemajuan dalam bidang sosia ekonomi, kebudayaan, pendidikan, hubungan antarabangsa dan lain-lain lagi," kata Muhyidin mengulas kenyataan Najib.

Ekoran itu, kebaikan yang mungkin diperolehi dari permohonan maaf Najib disifatkan termusnah dengan sendirinya, kata Tony Pua, Setiausaha Publisiti DAP.

"Ini menunjukkan BN kekal bongkak dan menolak setiap kritikan rakyat Malaysia sebagaimana biasa.

"Ini juga bermakna, BN tidak akan berubah jika terus kekal berkuasa (kerana tidak mahu mengaku kesilapan)," kata beliau yang juga anggota parlimen Petaling Jaya Utara.

Beliau juga mengkritik kenyataan Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan ketika memberikan ulasan terhadap kenyataan Najib itu yang disifatkan juga seolah-olah menolak permohonan maaf Najib.

Ahmad Maslan meminta mandat diberikan kepada BN lagi ekoran permohonan maaf Najib untuk memperbetulkan kesilapan lalu yang dibuat BN.

Kedua-dua komen diatas membayangkan keadaan panik pemimpin BN dalam menghadapi pilihan raya umum akan datang, katanya.

Masing-masing membuat kenyataan yang bertentangan antara satu sama lain semata-mata untuk mendapatklan undi.

"Ketika tidak mahu bertembung kenyataan dengan Najib yang memohon maaf, pemimpin BN lain cuba mengawal kesan yang tidak baik dari permohonan maaf itu," kata Tony Pua.

Bagi beliau, permohonan maaf Najib itu tidak selari dengan tindakannya dan sebenarnya ia terlambat untuk Najib membuat permohonaan maaf atas kesilapan yang dibuat pra-2008 lalu.

Ini kerana, dia sepatutnya memohon maaf atas kesilapannya yang gagal membetulkan segala kesilapan itu selepas tiga tahun berpeluang untuk berbuat demikian, katanya.

"Seluruh rakyat kecewa dengan pencapaian BN sejak 2008 dalam isu rasuah, kronisma dan salah guna kuasa.

"Rakyat Malaysia lebih berbecah selepas itu ekoran sikap dan polisi pecah dan perintah BN yang memainkan isu perkauman antara kaum-kaum di Malaysia," katanya.

Selepas tiga tahun memerintah, negara tidak menyaksikan sebarang pembaharuan tetapi semakin teruk.

Indeks persepsi dari Tranparency International semakin turun dari 56 ke 60 pada tahun lalu.

Kerajaan BN juga terus tidak ada keyakinan politik apabila membiarkan skandal salah guna kuasa terus berlalu sebagaimana skandal NFC yang melibatkan pinjaman RM250 juta wang rakyat.

Harakah Daily

Tiada ulasan: