05 Mac 2012

Najib kelirukan rakyat kata Lynas tidak bahaya

12 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 5 Mac: PAS menyifatkan kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak terhadap isu Lynas adalah tidak munasabah dan membingungkan rakyat.

Menurut Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat, Zulkefly Mohamad Omar, kenyataan Najib mahu memindahkan bahan sisa (waste disposal) Kilang Lynas dari Gebeng adalah tidak berbaloi kerana ia tetap menjadikan negara ini sebagai tempat pembuangan sisa toksid negara-negara maju.

"Selain Najib mengatakan akan memindahkan lokasi pembuangan sisa ke tempat lain, beliau turut memberitahu bahawa sisa tersebut tidak merbahaya.

"Sekiranya tidak merbahaya kenapa perlu memindahkan tempat pembuangan sisa tersebut, ini amat mengelirukan rakyat," jelasnya pada sidang media di Ibu Pejabat PAS di sini, hari ini.

Katanya lagi, kerajaan sememangnya mengetahui akan bahaya dan kemudharatan sisa toksid dari Kilang Lynas.

"PAS Malaysia merasakan ia hanyalah kenyataan retorik politik semata-mata untuk menyembunyikan penyalahgunaan kuasa dan keputusan tanpa mengendahkan keselamatan rakyat.

"PAS memohon agar kerajaan tidak mengganggu kehidupan rakyat Malaysia dengan projek yang berisiko tinggi terhadap kesihatan, nyawa serta alam sekitar," katanya.

Zulkefly berpendapat Australia merupakan sebuah negara yang luas serta kawasan lapang dan gurun yang sesuai untuk projek berisiko tinggi itu.

"Kita berpendirian agar kerajaan menghantar balik sisa tersebut ke Australia dan bukan ke mana-mana lokasi di Malaysia.

"Selain itu kita juga menegaskan bahawa rakyat mahukan Kilang Lynas ini keluar dari Malaysia, dalam pada itu PAS akan terus memperjuangkan kebajikan dan kepentingan rakyat dari kerakusan kapitalis dan penyalahgunaan kuasa ahli politik," sambungnya.

Beliau yang turut menyatakan jika kerajaan masih meneruskan operasi Lynas, satu Himpunan Hijau 3.0 akan diadakan.

Selain itu juga beliau memberitahu, pendedahan akan dilakukan bagi memberitahu siapa yang sebenarnya di belakang projek Lynas itu sehinggakan kerajaan masih lagi mempertahankan pembinaan loji tersebut.

"Kita menyarankan kepada Najib agar lebih bertanggungjawab, isu Lynas ini menggambarkan kepimpinan yang tidak mengendahkan suara rakyat serta masa depan mereka dan negara," katanya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: